کشف پیچیده ترین شبکه هکری جهان :: پارس دانلود

كد ساعت و تاريخ

تور دبی

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امام علی (ع) می فرماید:
هیچ گناهکاری را نا امید مکن، چه بسیار گناهکاری که عاقبت به خیر گشته
و چه بسیار خوش کرداری که در پایان عمر تباه شده و جهنمی گشته است.

Dear friends, it's best to look at the history of these 50 years We rebelled when there was no better ally than the United States for America Once we resurrected, we did not even know how to handle an old tank We rebelled when even the food in Iran was not enough for all people Once we resurrected, we did not even know what the real meaning of war was When we rose, everyone said that Iran was the most stable country in the region and now... We are the strongest regional power in terms of political stability We are the strongest country in the region in the military field We are the strongest region in the field of new science We are the strongest country in the field of manufacturing all types of missiles We are the strongest country in the region in terms of national, local, regional and family security We are the strongest cyberwar region in the region We are the strongest country in the field of domestic production (of course, our present president is an animal in all respects destroying the country, I love tramp) We are the strongest country in the region for the use of nuclear technology (and the region's poorest country in the field of nuclear weapons production (because our religious scholars consider this as equal to the war on God) We are the best in the world in the field of science production We are a member of the best countries in the field of medicine and family health We are a member of the best nations in the field of nanotechnology And... But before the revolution, we were only the military power of the region But before the revolution, we were the largest producer of crude oil But before the revolution, people were dying from the lack of science, food, lost culture, and so on .... But before the revolution, we were the only importer But before the revolution we had no private science But before the revolution, we had no scientist inside Iran But before our revolution our doctors were Indian But before the revolution, we did not know how to build a tower And... Please tell me which one is better? Before the revolution or after the revolution

لوگو روشنگری
طبقه بندی موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)

کشف پیچیده ترین شبکه هکری جهان

محمد یی | جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۴۵ ق.ظ

نتیجه تصویری برای پیچیده کامپیوتر

به نوشته کسپرسکی این شبکه دسترسی نامحدودی به منابع مالی و نیروهای انسانی متخصص داشته و دارای انبار بزرگی از ابزارهای مخرب اینترنتی مانند استاکس نت بوده است. کسپرسکی که معتقد است متخصصان آن پس از دو دهه تحقیق توانسته اند این شبکه را کشف کنند نام این شبکه را « معادله» گذاشته است به دلیل آنکه اعضای این شبکه علاقه زیادی به رمزگذاری اطلاعات خود دارند. ابزارها و روش های پیچیده و مختلفی که این شبکه هکری برای دسترسی به اطلاعات در اختیار داشته آنقدر پیشرفته است که هنوز گمان می رود فقط بخش کوچکی از دامنه کاری آن مشخص شده باشد.

صدها دامنه اینترنتی و سرورهای رایانه ای در سراسر جهان در اختیار این گروه قرار داشته و اطلاعات از طریق کامپیوترهای قربانیان به این سرورها منتقل می شده است. روش های پیچیده نفوذ از سایت های اینترنتی گرفته تا فلش های حافظه و هارددیسک ها نام بسیاری از برندهای مختلف (هیتاچی، سامسونگ، وسترن دیجیتال و سی گیت) و سیستم های عامل (ویندوز، مک) و حتی گوشی های موبایلی چون آی فون را به میان کشیده و جهان تکنولوژی را در بهت فرو برده است.


جاسوسی سایبری هدف اول:
شرکت امنیتی روسی کسپرسکی معتقد است که زمان شروع فعالیت های این گروه مشخص نیست، اما قدیمی ترین بدافزارهای مشاهده شده به سال ۲۰۰۲ بازمی گردد هر چند اولین دامنه های اینترنتی متعلق به آنها در سال ۲۰۰۱ ثبت شده اند و نشان می دهد این گروه حداقل برای دو دهه فعال بوده است. در همین حال احتمالا این گروه بزرگ مشخص کننده این است که از گروه های دیگری تشکیل شده یا با آنها همکاری داشته از جمله گروه هایی که مثلا روی استاکس نت یا Flame کارمی کردند. این گروه اما بر اساس شواهد بسیار زودتر از سایرین به این بدافزارها دسترسی داشته است.
گروه معادله در صنایع و بخش های مختلفی به صورت متمرکز کار می کرده از جمله دولت ها و انستیتوهای دیپلماتیک، مخابرات، فضایی، انرژی، تحقیقات هسته ای، نظامی، رسانه ها، حمل ونقل، انستیتوهای مالی و شرکت های توسعه دهنده تکنولوژی های رمزنگاری.

کسپرسکی می گوید این گروه تعداد جالب توجهی از ابزارها و بدافزارها را در اختیار داشته که مدام هم به روز می شده اند. این بدافزارها به سادگی گذاشتن یک سی دی درون درایور یا واردکردن حافظه فلش به USB یا دیدن یک صفحه وب روی موبایل، روی کامپیوتر یا شبکه قربانی نصب می شدند و در صورت شناسایی هدف معتبر راه را برای بدافزارهای بزرگ تر بعدی باز می کرده اند و در مرحله آخر کنترل تمام کامپیوتر و دستگاه را در اختیار می گرفتند. این بدافزارها می توانستند خود را با روش های مختلف درون سیستم مخفی کنند و اطلاعاتی را که به دست می آوردند ابتدا رمزگذاری و سپس در صورت اتصال به اینترنت آن را به سرورها و دامنه های اینترنتی تعیین شده ارسال کنند. این بدافزارها همچنین به سیستم «خود تخریب گر» مجهز بوده و در صورت لزوم و یا پس از دوره مشخص خود را به طور کامل از روی سیستم قربانی حذف می کردند.

متخصصان کسپرسکی با در اختیار گرفتن برخی از دامنه های اینترنتی قدیمی این گروه یا نفوذ به برخی سرورهای آن توانسته اند به روش کار برخی از این ابزارها آگاهی پیدا کنند. کسپرسکی حجم انبوهی از اطلاعاتی از سراسر جهان به سمت معدود سرورهای در اختیارگرفته را تحلیل کرده و معتقد است به احتمال زیاد بخش جالب توجهی از ابعاد کاری شبکه «معادله» هنوز ناشناخته است.


آلودگی هارددیسک ها:
بر اساس گزارش کسپرسکی مهم ترین و جدیدترین کشف در زمینه شکل نفوذ تکنولوژی فوق العاده جدید و پیشرفته مورد استفاده این شبکه در آلوده کردن سیستم نرم افزاری هارددیسک است. کسپرسکی توانسته دو سیستم نرم افزاری آلوده سازی هارددیسک این گروه را تشریح کند که یکی مربوط به سال ۲۰۱۰ و دیگری مربوط به ۲۰۱۳ است. این سیستم نرم افزاری خود را به جای سیستم اصلی جایگزین کرده و داخل هارددیسک پنهان می شود و با فرمت کردن هارددیسک هم از بین نمی رود. سیستم نرم افزاری هارددیسک های ۱۲ شرکت معروف در این عرصه از جمله شرکت های مکستور، وسترن دیجیتال، سامسونگ، سی گیت، توشیبا و میکرون قابل جایگزینی تشخیص داده شدند.

ابزارهای نفوذ حتی قادر به نفوذ از طریق سی دی رام دستگاه نیز بوده اند. به گفته کسپرسکی در سال ۲۰۰۹ در جریان یک کنفرانس علمی در هوستون به تمامی شرکت کنندگان که شامل دانشمندان و متخصصان می شدند سی دی کنفرانس داده شد که در صورت قرار گرفتن در سی دی رام ابزار نفوذ را به کامپیوتر قربانی منتقل می کرد.


چه کسی پشت معادله است:
کسپرسکی می گوید: گروه پشت معادله افرادی تعلیم دیده اند که بسیار کم اشتباه می کنند، ولی در موارد معدودی آنها ردپاهایی را از خودشان به جا گذاشته اند. این ردپاها اما مربوط به هویت این افراد نمی شود بلکه با نحوه عملکرد ابزارهایشان مرتبط است. بر این اساس در هر ماه حدود دو هزار قربانی فقط توسط کسپرسکی شناسایی شده اند اما احتمال اینکه تعداد قربانیان بسیار بیش از این باشد وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که هرچند بخش قابل توجهی از حمله ها و رفتارهای بدافزارهای کشف شده این گروه نشان دهنده عملکرد گسترده آنها در سیستم عامل های مختلف ویندوز بوده است اما موارد مختلفی از آلودگی به سیستم عامل مک هم مشاهده شده است. همچنین برخی موارد از آلودگی سیستم عامل آیفون اپل ( iOS) هم در این زمینه خبر می دهد.

گروه معادله دارای بیش از ۳۰۰ دامنه اینترنتی و بیش از ۱۰۰ سرور در سراسر جهان است. این سرورها در نقاط مختلف جهان قرار دارند؛ از آمریکا و انگلستان گرفته تا ایتالیا، آلمان، هلند، پاناما، کاستاریکا، مالزی کلمبیا و چک . تمامی دامنه های این گروه توسط دو شرکت مشهور فروش دامنه ثبت شده اند و اطلاعات صاحب دامنه ها به دلیل اعمال محافظت اطلاعات غیر قابل دستیابی است.


ایران هدف اصلی:
بر اساس گزارش کسپرسکی بیش از ۳۰ کشور جهان هدف اصلی گروه «معادله» قرار داشته که ایران و روسیه در صدر آنها بوده اند. سوریه، افغانستان، قزاقستان، بلژیک، سومالی، هنگ کنگ، لیبی، امارات، عراق، نیجریه، مکزیک، آمریکا، فلسطین، فرانسه، آلمان، سنگاپور، قطر ، پاکستان، سوئیس، انگلستان، هند، برزیل و... از کشورهای دیگری بودند که این گونه حمله ها در آنها مشاهده شده است.


نکته مهم این است که به دلیل اینکه این بدافزارها دارای سیستم خودنابودگر هستند، عملا نمی توان مشخص کرد چه حجم اطلاعاتی و دقیقا از چه بخش هایی مورد سرقت واقع شده است.


مشاهدات کسپرسکی نشان می دهد که سه کشور مورد این حمله قرار نگرفته اند؛ اردن، ترکیه و مصر. این یعنی گروه معادله به طور عمدی اطلاعات مربوط به آی پی های این سه کشور را جمع آوری نکرده است. از طرف دیگر رمزگذاری پیشرفته این گروه تعجب متخصصان امنیتی را برانگیخته است. این گروه از تکنولوژی رمزگذاری که به اصطلاح RC۵ نامیده می شود، استفاده کرده است. این تکنولوژی توسط فردی به نام رونالد ریوست در فاصله سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ کشف شد و ویژگی آن مقاوم بودن بسیار آن دربرابر شکستن رمز است. کسپرسکی می گوید که گروه معادله را در جریان مطالعه روی ویروس رجین کشف کرده است. کسپرسکی یک کامپیوتر در کشوری در خاورمیانه قرار داده و از این طریق حمله ها به آن را شناسایی می کند. به گفته این شرکت امنیتی روسی، اطلاعات به دست آمده نشان داد که این گروه کامپیوترهایی را هدف قرار داده که قبلا مورد حمله بدافزار رجین هم قرار گفته بودند.


چه کسی یا چه کشوری پشت حمله هاست:
کسپرسکی به هیچ کشور یا سازمانی پشت سر این گروه هکری اشاره نمی کند. هرچند در کل گزارش این شرکت به یک سازمان بزرگ و افراد متخصص دارای برنامه وسیع با سرمایه گذاری نامحدود اشاره می شو د.
برخی خبرگزاری ها از جمله رویترز و روزنامه نیویورک تایمز از آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان سازمان دهنده اصلی نام برده اند. از سوی دیگر اما با توجه به نوع آلودگی و تمایل به دریافت اطلاعات می توان تصور کرد که چه نوع نهادهایی از چه کشورهایی پشت این حمله ها قرار دارند. 

  • محمد یی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی