مهم‌ترین اخبار سایبری کشور در دی‌ماه 95 :: پارس دانلود

كد ساعت و تاريخ

تور دبی

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امام علی (ع) می فرماید:
هیچ گناهکاری را نا امید مکن، چه بسیار گناهکاری که عاقبت به خیر گشته
و چه بسیار خوش کرداری که در پایان عمر تباه شده و جهنمی گشته است.

Dear friends, it's best to look at the history of these 50 years We rebelled when there was no better ally than the United States for America Once we resurrected, we did not even know how to handle an old tank We rebelled when even the food in Iran was not enough for all people Once we resurrected, we did not even know what the real meaning of war was When we rose, everyone said that Iran was the most stable country in the region and now... We are the strongest regional power in terms of political stability We are the strongest country in the region in the military field We are the strongest region in the field of new science We are the strongest country in the field of manufacturing all types of missiles We are the strongest country in the region in terms of national, local, regional and family security We are the strongest cyberwar region in the region We are the strongest country in the field of domestic production (of course, our present president is an animal in all respects destroying the country, I love tramp) We are the strongest country in the region for the use of nuclear technology (and the region's poorest country in the field of nuclear weapons production (because our religious scholars consider this as equal to the war on God) We are the best in the world in the field of science production We are a member of the best countries in the field of medicine and family health We are a member of the best nations in the field of nanotechnology And... But before the revolution, we were only the military power of the region But before the revolution, we were the largest producer of crude oil But before the revolution, people were dying from the lack of science, food, lost culture, and so on .... But before the revolution, we were the only importer But before the revolution we had no private science But before the revolution, we had no scientist inside Iran But before our revolution our doctors were Indian But before the revolution, we did not know how to build a tower And... Please tell me which one is better? Before the revolution or after the revolution

لوگو روشنگری
طبقه بندی موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)

مهم‌ترین اخبار سایبری کشور در دی‌ماه 95

Unknown _rt | پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ق.ظ
گزارش جرائم سایبری در آبان ماه

کشورهای مختلف در حال رشد و توسعه خود در زمینه امور سایبری هستند و کشور ما نیز نباید
 از این قاعده مستثنا شود.

مقدمه
در سال‌های اخیر کشورهای جهان روزبه‌روز سرمایه‌گذاری خود را در زمینه امور سایبری افزایش می‌دهند و برای بحث فضای مجازی ارزش بیشتری قائل می‌شوند، برای نمونه در زمان فتنه سال 88 توییتر قصد داشت چند ماهی برای تعمیرات فعالیت خود را قطع کند که مقامات ایالات‌متحده اجازه این کار را ندادند تا اخبار راحت‌تر در سطح
 کشور پخش شود یا در همان شلوغی‌ها مجلس آمریکا بودجه‌ای مضاعف برای گسترش خدمات فضای سایبری ایران تصویب کرد؛ که همه این‌ها حاکی از عمق نفوذ فضای مجازی در جوامع مختلف و زندگی افراد دارد.

 

1-    تکمیل پازل شبکه ملی اطلاعات تا دهه فجر
مسئول کمیته CDN شبکه ملی اطلاعات آقای محمد پرویزی گفت: طبق ساختار این شبکه، سرورهای تولیدکنندگان محتوا در مراکز توزیع محتوا (CDN) در سراسر کشور مستقر می‌شوند و بااتصال CDNها به 4 مرکز تبادل ترافیک حاکمیتی (IXP) در 4 شهر، ترافیک در کشور توزیع و پازل شبکه ملی اطلاعات در 22 بهمن تکمیل می‌شود.
پرویزی با اشاره به زمان‌بندی اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور، اظهار داشت: فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در شهریورماه 95 راه‌اندازی شد و فاز دوم این شبکه 22 بهمن‌ماه 95 و فاز سوم در 27 اردیبهشت‌ماه سال 96 راه‌اندازی خواهد شد که طبق روح حاکم بر این شبکه، مردم در کنار اینترنت تا حد امکان از محتوای موجی استفاده خواهند کرد و CDN یک رکن مهم این شبکه برای تحقق این منظور است.
مسئول کمیته CDN شبکه ملی اطلاعات گفت: با راه‌اندازی CDNها در کشور امکان ارائه سرویس‌هایی که قبلاً قابل‌ارائه نبودند فراهم می‌شود؛ برای مثال در موضوع برگزاری نخستین کنسرت آنلاین در کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات با اجرای سالار عقیلی، مجموع پهنای باند شهر سمنان 2 گیگابایت بر ثانیه بود که اگر هزار نفر با سرعت حداقل 2 مگابیت بر ثانیه می‌خواستند این کنسرت آنلاین را ببینند تمامی پهنای باند شهر پر می‌شد و شبکه از کار می‌افتاد؛ اما از طریق CDNها 27 هزار نفر در سراسر کشور این کنسرت را بدون هیچ اختلالی بر بستر شبکه ملی اطلاعات دیدند و این مثال ازجمله راه‌کار‌هایی است که مردم می‌توانند دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات را ببینند.

 

2-    آغاز برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7
رزمایش مشترک و سراسری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «مدافعان آسمان ولایت ۷» (ششم دی ۱۳۹۵) با اعلام رمز «یا قمر بنی‌هاشم» توسط امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده این قرارگاه به مدت سه روز در منطقه عمومی جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور آغاز شد.
این رزمایش مشترک سه‌روزه در گستره‌ای به مساحت ۴۹۶ هزار کیلومتر در حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین محدوده آسمان کشور به شکل دوسویه در حال برگزاری است.
این رزمایش که در نوع خود رزمایشی بزرگ، تخصصی و سراسری است بخش وسیعی از منطقه جنوب کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران از ماهشهر تا چابهار به نقطه عمق، از اهواز و دزفول تا شیراز و متصل به کرمان و از چابهار به‌طرف دریای عمان و خلیج‌فارس در جزایر سه‌گانه تا مرزهای هوایی و دریایی کشور را در برمی‌گیرد.


سیستم‌های سایبری و جنگالی


1-2 سیستم‌های سایبری و جنگالی (جنگ الکترونیک)
امیرعباس فرج پور علمداری، سخنگوی رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مرحله از رزمایش با استفاده از رادارهای تاکتیکی و بومی و پست‌های سیار شبکه دیده‌بانی بصری، سیستم‌های شنود زمین پایه و هوا پایه در محورهای نفوذی نسبت به تأمین اشرافیت اطلاعاتی موردنیاز برای مراکز تصمیم‌گیری ازجمله قرارگاه تاکتیکی رعد پدافند هوایی اقدام شد.
وی تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف موردنظر در دریا توسط پهپادهای شناسایی و انجام عملیات روانی پیش‌دستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین مدیریت بحران در برابر جنگ‌های نوین (ش.م.ه) و سیستم‌های سایبری و جنگالی (جنگ الکترونیک) از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مرحله از رزمایش مورد ارزیابی و تمرین قرار گرفت.
سخنگوی این رزمایش مشترک و سراسری توضیح داد: انجام مأموریت‌های حساس تاکتیکی و کنترل عملیاتی انواع سامانه‌های بومی ارتباطی و موشکی ارتفاع کوتاه، متوسط و بلند و هدایت یگان‌های تحت امر برابر مأموریت‌های ابلاغی توسط افسران جوان مستقر در قرارگاه تاکتیکی حضرت علی‌اکبر (ع) که به‌منظور ارتقای سطح مهارت‌ها و انتقال تجربیات پیشکسوتان به نیروهای جوان پدافند هوایی در منطقه عمومی رزمایش تشکیل‌شده است، یکی از محورهای قابل‌توجه در این مرحله از رزمایش بود.

    2-2 رونمایی از سلاح ضد پهپاد ایرانی
نشریه آمریکایی «پاپیولارساینس»، چندی قبل در مطلبی با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی نوشت: ایران یک اسلحه ضد پهپاد را رونمایی کرده است.
«کلسی آثرتان» نویسنده این گزارش با نمایش تصاویر اسلحه ضد پهپاد ایران در گزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد که این سلاح یک تفنگ است اما درواقع این‌یک آنتن شکار پهپاد بوده و آخرین جنگ‌افزار نبرد علیه پهپادها است. اینک در امور جنگی با استفاده از بسامد‌های رادیویی از سوی یک آنتن و نشانه گیریی علیه پهپاد می‌توان آن را سرنگون ساخت و طراحی و ساخت چنین سلاحی از سوی ایران صورت گرفته است. این رسانه در ادامه با اشاره به رونمایی از این سلاح در یک رژه نظامی نوشت: این اسلحه قادر است با پارازیت انداختن در مسیر عملیات پهپاد اخلال ایجاد کرده و حتی آن را هک و مجبور به فرود نماید.

 

3-    باگ امنیتی در وب‌سایت‌های دولتی
رئیس کانون توسعه‌دهندگان فضای مجازی حمیدرضا همتی؛ بابیان اینکه کانون توسعه‌دهندگان فضای مجازی، وب فارسی را ازلحاظ محتوایی و برنامه‌نویسی و کد نویسی موردبررسی قرارداد. براین اساس ارزیابی سایت‌های دستگاه‌های دولتی ازنظر برنامه‌نویسی، محتوا و موضوعات امنیتی انجام‌شده است تا مشکلات مربوط به این سایت‌ها، به دستگاه‌ها اعلام شود.
وی گفت: برمبنای ارزیابی انجام‌شده از سیستم‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های دولتی از منظر به‌روزرسانی بسیار ضعیف هستند و حتی پرتال‌هایی وجود دارند که بالغ‌بر ٥ ماه است که به‌روزرسانی نشده‌اند.
همتی با تأکید بر اینکه باگ‌ها و رخنه‌های پرتال‌ها و وب‌سایت‌های دستگاه‌های اجرایی زیاد است گفت: بالغ‌بر ٤٠ درصد وب‌سایت‌ها و پرتال‌های دولتی باگ امنیتی دارند و حتی هکرهای تازه‌کار هم می‌توانند وارد سیستم اطلاعاتی این وب‌سایت‌ها شوند و به آن‌ها نفوذ کنند.

 

4-    ضعف امنیتی در سامانه سیب وزارت بهداشت
باوجود تعاریف مسئولان وزارت بهداشت از سامانه سیب، بررسی‌ها نشان می‌دهد، به دلیل پایین بودن ضریب امنیتی این سامانه افراد سودجو با در اختیار داشتن یک کد ملی و یک رابط در مراکز بهداشتی، می‌توانند به اطلاعات محرمانه فرد مدنظرشان دست یابند.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در جهت ایجاد سامانه الکترونیکی یکپارچه در جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌های طرح تحول سلامت به کار گرفت. بعد از راه‌اندازی سامانه سیب، این سامانه از طرف مسئولان وزارت بهداشت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی در حوزه نرم‌افزاری در وزارت بهداشت معرفی شد که بنا به گفته وزیر بهداشت از زمان آغاز به کار این سامانه تاکنون، اطلاعات 50 میلیون نفر از ایرانیان در آن ثبت‌شده، اطلاعاتی مهم از قبیل شغل، آدرس، تلفن و... اما متأسفانه اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه فقط به اطلاعات عمومی افراد ختم نمی‌شود بلکه اطلاعات مهم‌تری از قبیل بیماری‌ها، سابقه اعتیاد فرد به مواد مخدر و مشکلات سلامت روان افراد و... نیز در این سامانه ثبت‌شده است.
گفتنی است این سامانه از تدابیر امنیتی خوبی برخوردار نیست و موارد اولیه امنیت در فضای مجازی را هم مدنظر قرار نداده است؛ به‌طور مثل این سایت بر روی پروتکل (http) فعال است که پروتکل امنی نیست و نیاز است مسئولان مربوطه در سازوکار این سامانه دقت بیشتری را مدنظر قرار دهند.

 

5-    نشت اطلاعات گوشی با اپلیکیشن‌های رایگان
اپلیکیشن هایی که روزانه توسط کاربران موبایل به‌صورت رایگان از اپ استورها دانلود می‌شوند، خطر درز اطلاعات موجود درگوشی را به همراه دارد. چراکه بسیاری از این نرم‌افزارهای کاربردی، در ابتدا اجازه دسترسی به‌تمامی اطلاعات گوشی را از کاربر اخذ می‌کنند.
حدود ۱۲۰ هزار اپلیکیشن فارسی در کشور تولیدشده است که شمار بسیاری از این اپلیکیشن ها روزانه از سوی کاربران ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما بسیاری از این نرم‌افزارها به دلیل ناآگاهی کاربران، اسباب درز اطلاعات موجود درگوشی کاربر را فراهم می‌کند.
این موضوع البته تنها مختص به اپلیکیشن های فارسی نبوده و تمامی نرم‌افزارهایی که از طریق بازارهای اپلیکیشن دانلود می‌شوند ممکن است اطلاعات حیاتی و شخصی کاربران را در اختیار بگیرند. چراکه در زمان نصب این اپلیکیشن ها، درخواست‌هایی مبنی بر دسترسی به دیتای موجود درگوشی، فایل‌ها و موقعیت مکانی کاربر به وی ارسال می‌شود و در صورت تأیید این درخواست‌ها، سازنده اپلیکیشن امکان دسترسی به این اطلاعات را خواهد داشت.
در این زمینه نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فعال‌سازی اپلیکیشن های رایگانی که اجازه دسترسی به‌تمامی اطلاعات گوشی مشترک را از وی می‌گیرند، هشدار داده است.
وی تأکید کرد: با ورود اپلیکیشن ها به فضای گوشی موبایل، دیگر گوشی یک ابزار شخصی نیست و آنچه درگوشی موجود است مانند تمام فایل‌ها و عکس‌ها و پیام‌ها قابل کپی کردن خواهد بود؛ بنابراین باید یاد بگیریم که داده‌های شخصی و حیاتی خود را روی گوشی‌های موبایل نگهداری نکنیم.

 

6-    وجود ۵۱ پیام‌رسان مجازی در کشور
سرگرد حمید کیانی یک مقام مسئول در پلیس فتا، در گفتگویی به موضوعات فضای مجازی و حریم خصوصی با محوریت برنامه‌های دانلودی و دانلود از کانال‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی پاسخ گفته است.
وی با بیان اینکه گاهی کاربران آن‌قدر در فضای مجازی درگیر می‌شوند که بدون آگاهی و به‌راحتی اطلاعات را در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند، گفت: ۱۳ درصد از جرائم این حوزه مربوط به نقض حریم خصوصی است.
کیانی گفت: از ۶۸ هزار پرونده رصد شده تنها ۶ درصد قابل‌شناسایی بودند و ۶۶ درصد مربوط به تلگرام و ۲۰ درصد مابقی شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شوند و این نشان‌دهنده مهاجرت کاربران از فضای سایبری به شبکه‌های اجتماعی است.
سرپرست اداره تشخیص جرائم رایانه‌ای پلیس فتا در پاسخ به نحوه جلوگیری از سرقت اطلاعات ادامه داد: خود ما به‌عنوان کاربر به‌صورت نابجا به افراد اعتماد می‌کنیم و اطلاعات شخصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. در حال حاضر ۱۵۲ پیام‌رسان در دنیا وجود دارد که ۵۱ مورد آن در کشور فعال است اما اطلاعات کافی در مورد آن‌ها در اختیار افراد نیست.
با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و سهولت در استفاده از این شبکه‌ها نیاز است تا در مرحله اول مسئولان مربوطه نسبت با آگاهی دادن به مردم آن‌ها را از مخاطرات این شبکه‌ها باخبر سازند؛ در مرحله دوم خود کاربران قرار دارند و نیاز است تا کاربران بامطالعه و تحقیق به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بپردازند تا ندانسته در دام افراد سودجو نیفتند.

 

7-    محدودیت دسترسی به بازی «کلش‌آوکلنز» در کشور
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اعلام کرد که علت محدودیت در دسترسی به این بازی مشکل اختلال در شبکه اینترنت بوده است؛ اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی علت را موضوع دیگری عنوان می‌کند.
عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در رابطه با اختلال ایجادشده در بازی «کلش‌آوکلنز» از اعمال محدودیت برای دسترسی به این بازی خبر داد و گفت: اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق اعضای کارگروه تعیین مصادیق با اعمال محدودیت برای دسترسی به بازی «کلش‌آوکلنز» موافقت کردند.

در مورد بازی کلش عنوان این مطلب خالی از لطف نیست که تمامی سرورهای این بازی در خارج از کشور قرار دارند، صرفه نظر از مسائلی چون خروج مبلغ هنگفتی از ارز توسط کاربران این بازی و خرید از داخل این بازی باید نسبت به مسائل امنیتی این بازی دقت مضاعفی داشته باشیم؛ به‌طور مثل در اکثر حملات اختلال سرویس یا اختلال سرویس توزیع‌شده (DOS, DDOS) از طریق همین بازی‌های آنلاین پرطرفدار صورت می‌گیرد؛ در مسئله‌ای مهم‌تر کاربران در داخل این بازی می‌توانند گروه ایجاد کنند و در داخل این گروه‌ها به تبادل اطلاعات و نظرات خود به پردازند و همان‌طور که اشاره کردم چون سرورهای این بازی در خارج از کشور قرار دارند، هیچ کنترلی نمی‌توان روی مطالب ردوبدل شده در درون این بازی داشت و این خود یک مخاطره جدی درباره این بازی است.

 

8-    ۷۵ درصد صفحات وب فارسی بی‌ارزش‌اند
امیرعلی خیراندیش مدیر اجرایی موتور جستجوگر پارسی جو گفت: این جویشگر به کمک نسخه جدید فنی خود، توانسته است به رکورد تحت پوشش قرار دادن ۴ میلیارد صفحه وب فارسی برسد که در مقایسه با رقم ۲ میلیارد در مدت مشابه سال پیش، نشان از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان پوشش نسخه جدید این جستجوگر است.
وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد صفحات وب فارسی بی‌ارزش هستند افزود: در میان ۴ میلیارد صفحه فارسی شناسایی‌شده توسط جستجوگر پارسی جو، نزدیک به ۱ میلیارد آن، یعنی چیزی در حدود ۲۵ درصد، ارزشمند بوده و بقیه صفحات تکراری یا اسپم بوده‌ است که نشان از ضعف تولید محتوی در زبان فارسی دارد.

 

9-    کشف 86 درصدی جرائم سایبری در کشور
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس سایبری کشور، ضمن اشاره به اینکه کشف جرائم در کشور 86 درصد طی مدت مذکور است، از وقوع 50 درصدی جرائم در حوزه پیام‌رسان‌ها در کشور خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جامعه ما، طی سال‌های اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات موردتوجه زیادی قرارگرفته و استفاده از فضای مجازی کانون تحولات جدیدی در خانواده و زیرساخت‌های کشور قرارگرفته است.

 

10-     فیلترینگ تلگرام و موانع موجود
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه عبدالصمد خرم‌آبادی، در مورد تلگرام گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه مدیر تلگرام خود را مقید به اجرای تمامی دستورهای قضایی و قوانین جمهوری اسلامی ایران نمی‌داند لذا همه کانال‌های غیرقانونی و مجرمانه به‌طور کامل فیلتر نمی‌شوند. فرض کنید به تلگرام اعلام کنیم که فلان کانال 7000 عضو دارد ولی مجوز ندارد قطعاً زیر بار نخواهد رفت کما اینکه تا الان هم نرفته است. در حال حاضر اکثر سایت‌هایی را که ما فیلتر کرده‌ایم و دارای محتوای مجرمانه هستند، رفته‌اند و داخل تلگرام کانالی ایجاد کرده‌اند و محتویات مجرمانه منتشر می‌کنند.

فیلترینگ تلگرام


وی درباره تأثیر شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص تلگرام بر روی انتخابات گفت: علیرغم اینکه در دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نسبت به سایر انتخابات بیشترین تخلف انتخاباتی را داشتیم ولی به لحاظ اینکه این تخلفات در بستر شبکه‌های اجتماعی بیگانه انجام‌شده بود و چون مدیران شبکه‌های اجتماعی خارجی حاضر نبودند به ما بگویند این مطلب مجرمانه‌ای که علیه فلان نامزد انتخاباتی در این فضا منتشرشده با چه IP بارگذاری شده که ما با این شخص برخورد کنیم، برخورد ما در دوره گذشته با تخلفات انتخاباتی کمترین برخورد بود به لحاظ اینکه بستر در اختیار بیگانگان است و اگر در انتخابات آینده هم به همین صورت پیش برود، یعنی ظرف چهار ماهی که تا انتخابات داریم مسئولین تلاش نکنند که ارتباطات داخلی کشور در بستر شبکه‌های بومی انجام شود باید در انتظار بالاترین تخلفات انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باشیم.

 

11-    رونمایی از چک‌های الکترونیکی
براساس آنچه مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده با توسعه چکاوک حذف فیزیکی چک از چرخه مبادلات انجام خواهد شد.
اما در کنار توسعه چکاوک و مبادلات تصویری، قرار بر این است تا چک‌های الکترونیک به‌زودی به شبکه بانکی وارد شود. در این حالت دیگر کاغذی در کار نیست. به‌طوری‌که چک‌های الکترونیک از طریق گوشی‌های تلفن همراه صادرشده و کاربر از طریق گوشی موبایل خود چک را منتقل می‌کند و در همان لحظه می‌توان متوجه شد که آیا چک کارسازی شده است یا خیر؟ در این حالت سرعت دریافت اطلاعات از عاقبت چک به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.
بااین‌حال اخیراً رئیس‌کل بانک مرکزی با این‌که اقدامات انجام‌شده درزمینه‌ی فناوری اطلاعات و همچنین توسعه شبکه‌های مختلف ازجمله پرداخت‌های الکترونیک، نظام مدیریت امنیت داده، هویت سنجی بانکی و به‌ویژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک را مثبت ارزیابی کردند، اما از پیش‌نیازهای عملکرد مناسب طرح چکاوک برای مبادلات تصویری چک را ارتقای عوامل امنیتی و استانداردسازی طراحی و چاپ دسته‌چک برشمرده است.
با توجه به بحث‌های امنیتی، مالی و حقوقی این دسته‌چک‌های الکترونیکی باید از سطح امنیتی بسیار بالایی برخوردار باشند و باید تمامی احتمالاتی که شاید به سوءاستفاده منتهی شوند بررسی و برطرف شده تا این دسته‌چک‌های الکترونیکی اعتماد مردم را جلب نماید.

 

12-    الزامات فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران
فیروزآبادی دراین‌باره گفت: بر مبنای این تصمیم شبکه‌های خارجی که در ایران فعالیت خواهند داشت باید نماینده حقوقی داشته باشند و به ثبت برسند. در همین حال باید دیتای خود را به داخل ایران منتقل کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امروزه برخی کشورها مانند چین این الزامات را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در نظر گرفته‌اند، گفت: حتی در کشوری مانند چین این الزام وجود دارد که شرکت‌های اقتصادی نیز حق ندارند اطلاعات را از کشور خارج کنند. در این رابطه ما نیز پیشنهادمان در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان خارجی بر این منوال خواهد بود.

فیروزآبادی گفت: در پیشنهاد دیگری موضوع سیاست‌های تشویقی شبکه‌های اجتماعی داخلی مدنظر قرار گرفت به‌این‌ترتیب که شبکه‌های ایرانی داخلی با مالکیت ایرانی، نرم‌افزار داخلی و مدیریت ایرانی شکل بگیرند که بانک اطلاعاتی آن‌ها نیز در داخل ایران خواهد بود.
همچنین برای شبکه‌های اجتماعی داخلی که بالاتر از ۵ میلیون مشترک داشته باشند اجازه اتصال به شبکه فراهم خواهد شد و به‌عنوان اپراتور تلقی می‌شوند به‌این‌ترتیب این شرکت‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه اپراتوری که هم‌اکنون برای اپراتورهای ارتباطی ۳۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته‌شده است به‌عنوان یک اپراتور فعالیت کنند.
فیروزآبادی تأکید کرد: این پیشنهادات به شورای عالی فضای مجازی ارائه‌شده و کلیات آن به تصویب رسیده است.
وی افزود: براساس این سیاست‌های تشویقی چنانچه این شبکه‌ها تا یک‌میلیون مشترک داشته باشند، به آن‌ها اجازه تبلیغات خواهیم داد. چنانچه از یک تا سه میلیون مشترک داشته باشند سازمان‌های دولتی تبلیغاتشان را روی این شبکه‌ها انجام می‌دهند و درصورتی‌که این شبکه‌ها از سه تا پنج میلیون مشترک داشته باشند اجازه عرضه خدمات بانکی و دولت الکترونیکی روی آن‌ها صادر می‌شود. در همین حال این شبکه‌ها به‌عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان تلقی می‌شود و از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می‌برد.

 

     نتیجه‌گیری
در ابتدای این ماه رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 برگزار شد؛ که در این رزمایش از سیستم‌های مختلفی ازجمله دستگاه‌های سایبری و جنگالی (جنگ الکترونیک) رونمایی و به‌کارگیری شد. ضمناً در جریان این رزمایش از سلاح ضد پهپاد ایرانی استفاده کردند، که این‌ها خود نشانگر توانایی بالای کشور در زمینه‌های مختلف سایبری و جنگال است.
در ادامه این ماه دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه آقای عبدالصمد خرم‌آبادی به مطالب مهمی درباره شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها در آستانه انتخابات اشاره کردند.
در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این نیاز حس می‌شود که باید به ایمن‌سازی از طریق استفاده از تجربیات قبلی اهتمام ویژه‌ای ورزید. به‌طور مثال در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی مطالب متعددی در این پیام‌رسان‌ها ردوبدل شد که گاهی برخی از آن‌ها کذب و افتراء بوده است و به گفته آقای عبدالصمد خرم‌آبادی امکان ردیابی و پیگیری این مطالب نیز وجود ندارد؛ زیرا پیام‌رسان‌هایی مانند (تلگرام) از خارج کشور مدیرت شده و همکاری لازم را با مسئولان کشور ما ندارند چه‌بسا در برخی موارد افرادی از خارج کشور با فرافکنی قصد تخریب برخی چهره‌های سرشناس را داشته و درنهایت تأثیر درنتیجه انتخابات را مدنظر قرار دهند.
مسئولان باید دقت مضاعفی در این برهه از زمان که در آستانه انتخابات رسایت جمهوری هستیم، داشته باشند. به‌عنوان‌مثال محدود شدن بازی «کلش‌آوکلنز» یکی از اقدامات است؛ زیرا صرف‌نظر از تهدیدات و ارز بری خود این بازی در سطح کشور، مسئله ارتباط افراد در این بازی مطرح است، زیرا افراد در این بازی اقدام به تشکیل گروه و تبادل‌نظر می‌پردازند و در حال حاضر امکان هیچ نظراتی بر روی این محتوا و گفتگوها نیست.


منبع : سایبربان


  • Unknown _rt

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی