حمله به وب‌سایت‌های دولتی و فیلترینگی که به ناگهان پرید!! :: پارس دانلود

كد ساعت و تاريخ

تور دبی

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امام علی (ع) می فرماید:
هیچ گناهکاری را نا امید مکن، چه بسیار گناهکاری که عاقبت به خیر گشته
و چه بسیار خوش کرداری که در پایان عمر تباه شده و جهنمی گشته است.

Dear friends, it's best to look at the history of these 50 years We rebelled when there was no better ally than the United States for America Once we resurrected, we did not even know how to handle an old tank We rebelled when even the food in Iran was not enough for all people Once we resurrected, we did not even know what the real meaning of war was When we rose, everyone said that Iran was the most stable country in the region and now... We are the strongest regional power in terms of political stability We are the strongest country in the region in the military field We are the strongest region in the field of new science We are the strongest country in the field of manufacturing all types of missiles We are the strongest country in the region in terms of national, local, regional and family security We are the strongest cyberwar region in the region We are the strongest country in the field of domestic production (of course, our present president is an animal in all respects destroying the country, I love tramp) We are the strongest country in the region for the use of nuclear technology (and the region's poorest country in the field of nuclear weapons production (because our religious scholars consider this as equal to the war on God) We are the best in the world in the field of science production We are a member of the best countries in the field of medicine and family health We are a member of the best nations in the field of nanotechnology And... But before the revolution, we were only the military power of the region But before the revolution, we were the largest producer of crude oil But before the revolution, people were dying from the lack of science, food, lost culture, and so on .... But before the revolution, we were the only importer But before the revolution we had no private science But before the revolution, we had no scientist inside Iran But before our revolution our doctors were Indian But before the revolution, we did not know how to build a tower And... Please tell me which one is better? Before the revolution or after the revolution

لوگو روشنگری
طبقه بندی موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)

حمله به وب‌سایت‌های دولتی و فیلترینگی که به ناگهان پرید!!

محمد یی | پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۱۶ ب.ظ

حمله به وب‌سایت‌های دولتی و فیلترینگی که به ناگهان پرید!!

ساعات پایانی روز شنبه این هفته، خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسید. از دسترس خارج شدن وب‌سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که در این زمینه منتشر شد و بعد از آن، چندین وبگاه دولتی هم در عملکرد وب‌سایت‌هایشان اختلالاتی ایجاد شد.
البته اپراتور تلفن همراه ایرانسل هم یکی از مجموعه‌هایی بود که در این تاریخ با مشکل مواجه شد. در ابتدا، هیچ خبری مبنی بر بروز اختلال یا حمله سایبری در این زمینه، منتشر نشد و وب‌سایت بانک مرکزی هم بعد از گذشت مدتی، به حالت عادی بازگشت.
اما این پایان ماجرا نبود و روز یکشنبه، سازمان فناوری اطلاعات ایران، خبر حمله سایبری به وب‌سایت بانک مرکزی و چند وب‌سایت دولتی دیگر را تائید کرد و البته، از کنترل شدن این حمله خبر داد. ظاهراً عملکرد حمله مذکور، همانند یک حمله اختلال سرویس توزیع شده بوده و مهاجمان با ارسال درخواست‌های متعدد به سرورهای کنترل‌کننده این وب‌سایت‌ها، عملکرد آن‌ها را برای ساعاتی با اشکال مواجه کردند.
موضوع قابل‌تأمل دیگری که البته پیش‌ازاین نیز اتفاق افتاده بود، از کار افتادن ناگهانی سامانه فیلترینگ کشور، برای چند دقیقه و در دسترس قرار گرفتن کلیه وب‌سایت‌های حتی غیراخلاقی، بدون استفاده از نرم‌افزارهای عبور از فیلترینگ بود. رخدادی که پیش‌ازاین نیز مسبوق به سابقه بوده و ظاهراً، در اثر راه‌اندازی فازهای آزمایشی اینترنت ملی به وقوع پیوسته است.
باوجوداینکه تاکنون گروه یا فرد خاصی مسئولیت این حملات چند روز اخیر را بر عهده نگرفته است، اما بیان نکاتی چند، شاید بتواند در موارد مشابه، راهگشا بوده و از بروز خسارات احتمالی در آینده نزدیک، جلوگیری نماید.

 

1-    بر اساس اسناد و مدارک موجود، ایالات‌متحده آمریکا، در موارد متعددی پرده از روی خصمانه خود در فضای سایبری برداشته و تقویت عملکرد تهاجمی در این فضا را، به‌عنوان یکی از سیاست‌های آشکار در زمینه بازدارندگی در برابر دشمنانش عنوان می‌کند. مقامات ارشد و بلندپایه سایبری آمریکا ازجمله مایکل راجرز، فرمانده سایبری آمریکا و رئیس آژانس امنیت ملی این کشور، در سخنرانی‌های اخیر خود، همواره از افزایش چشم‌گیر بودجه برای عملیاتی ساختن تیم‌های مأموریت سایبری در این کشور خبر می‌دهند و همه این‌ها، مؤید خصمانه‌تر شدن بیش‌ازپیش رفتار سایبری آمریکا است.

2-    از ابتدای سال جاری و حتی ماه‌های منتهی به پایان سال گذشته، هشدارهای مکرری نسبت به احتمال تهاجم سایبری کشورهای متخاصم به کشورمان در سال 96 داده شده بود و این موضوع، نیازمند توجه هر چه بیشتر به امنیت زیرساخت‌های حیاتی در کشورمان بود. موضوعی که انتظار می‌رفت با ابلاغ برنامه ششم توسعه و تأکید آن بر امنیت زیرساخت‌ها، زمینه‌ساز انتشار هر چه سریع‌تر راهبرد فضای سایبری کشور باشد. متأسفانه این برنامگی در اداره فضای سایبری کشور، وجود نهادهای موازی و اجرای برنامه‌های فرسایشی در تمام نهادهایی که خود را متولی فضای سایبری کشور می‌دانند، نه‌تنها سبب امن‌تر شدن این فضا نمی‌شود، بلکه میدان را برای متخاصمین باز می‌کند تا بتوانند به‌راحتی هر چه تمام‌تر، اصلی‌ترین نهاد پولی و مالی کشور و متولی اصلی سازمان‌دهی بازار پولی کشور را به چالش بکشند و عملکرد آن را با اختلال مواجه سازند.

3-    موضوع فیلترینگ در کشور، برنامه ا یست که از سال‌های قبل و با هدف مقابله با محتوای نامناسب با فرهنگ سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی به اجرا گذاشته شد. در ابتدا مقرر شد که این برنامه، با روش‌های ابتدایی و به‌صورت دستی پیش برود و بعدازآن، فیلترینگ هوشمند به‌تدریج جایگزین آن شود تا بتواند محتوای نامناسب را که هنوز به‌وفور در فضای مجازی کشور یافت می‌شود، پالایش کرده و در اختیار مخاطب قرار دهد. متأسفانه هنوز با گذشت مدت‌های مدید از اجرای این طرح، نه تنها شاهد هوشمند سازی این فضا نیستیم، بلکه حتی بهره‌برداری از همان روش‌های ساده و ابتدایی نیز در مواردی با مشکل مواجه شده و شاهد بروز اختلال سراسری در زمان‌هایی در موضوع فیلترینگ کشور هستیم. موضوعی که چند روز پیش نیز با آن مواجه شدیم و متأسفانه مستهجن‌ترین محتواهای موجود در فضای مجازی، به‌راحتی در اختیار تمامی کاربران قرار گرفت.

4-    راه‌اندازی اینترنت ملی، پروژه‌ای عظیم در کشور است که اجرای کامل آن، نه‌تنها یک تحول شگرف در صنعت فناوری اطلاعات محسوب می‌شود، بلکه بسیاری از حفره‌های امنیتی را در سامانه‌های اطلاعاتی کشور از بین خواهد برد و می‌توان امیدوار بود که احتمال حملات سایبری به وب‌سایت‌های حیاتی کشور را به حداقل خواهد رساند. متأسفانه وجود ابهامات گسترده در اجرای این پروژه و عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه، سبب شده است تا نه‌تنها بی‌اعتمادی عمومی به اجرای پروژه‌های کلان در صنعت فناوری اطلاعات در کشور ایجاد شود، بلکه شایعات متعدد در این زمینه، فضا را به نحوی مسموم کند که میدان را برای تاخت‌وتاز معاندین باز کرده و ایده اینترنت ملی را که می‌تواند دنیای مجازی کشورمان را متحول سازد، به اهرمی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران تبدیل نماید.

 

تحلیل و نتیجه‌گیری
متأسفانه فضای سنگین انتخابات، به نحوی سایر امور کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است که عرصه را برای فعالیت سودجویان بازکرده است. حمله اختلال سرویس به سامانه‌های حیاتی کشور نظیر وب‌سایت بانک مرکزی که می‌تواند دروازه ورود به سامانه مالی و پولی کشور باشد، در حالی اتفاق می‌افتد که نه‌تنها مسئولین امر هنوز در ایام انتخابات به سر می‌برند، بلکه رسانه‌ها نیز از پرداختن صحیح به این موضوع غافل شده و هنوز دعوا بر سر مسائل جناحی را بر دفاع از منافع ملی ترجیح می‌دهند.
مجدداً باید بر این موضوع تأکید کرد که فضای سایبری، شاید اگر مهم‌ترین عرصه نبردهای امروزی نباشد، قطعاً یکی از اولویت‌های روزگار امروز تمام دولت‌مردان در سطح جهان است، به‌نحوی‌که وزیر امنیت داخلی آمریکا، حتی موشک‌های کره شمالی را، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا قلمداد نمی‌کند و کره سایبری را یک خطر بزرگ برای آمریکا می‌داند.
زمان آن رسیده است که به‌جای پرداختن به مسائل انحرافی و به دور از میدان‌های جناحی، همه و همه به میدان بیایند و با پذیرش مدیریتی واحد در فضای فناوری اطلاعات، به بدنه واحدی تبدیل شده که در برابر دشمن مشترک، سپری فولادی برای دفاع از زیرساخت‌های حیاتی کشور باشند.
فضای سایبری کشور، نیازمند تحولاتی اساسی است و باید به‌جای پرداختن به مسائل بی‌اهمیت، با بهره‌گیری از همه دلسوزان انقلاب از هر جناح و گروهی، دست اجانب را از این عرصه حیاتی کشورمان خالی کنیم تا بعد از این شاهد ایجاد اختلال در عملکرد حیاتی‌ترین زیرساخت‌های کشور، حتی برای مدتی بسیار محدود نباشیم.

 منبع: سایبربان

  • محمد یی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی