همانگونه هم که قبلا EA اعلام کرده بود این سری به یک سری سالانه تبدیل شده و
اگر مشکلی غیرمنتظره پیش نیاید، هر سال میتوان منتظر شماره جدیدی از این سری بود. نسخه سال قبل این سری که نام Most Wanted را بر دوش میکشید با ضعفهایی دست و پمجه نرم میکرد که برای طرفداران قدیمی این سری عذابآور و ناامید کننده بود. حال شماره جدیدی از این سری پیش روی ماست که توسط شرکت جدیدی به نام Ghost Games ساخته شده و ظاهرا شرکت Criterion Games نیز مشاور این شرکت بوده است. بدون هیچ مقدمهای و در یک جمله میخواهم NFS Rivals را با نسخه MW 2012 مقایسه کنم! اگر شما هم از کسانی بودید که MW 2012 برایتان چیزی جز عذاب به همراه نداشت، تمامی خاطرات بد خود را فراموش کنید و با تمام قدرت انگشتتان را بر روی دکمه فشار دهید و با سرعت دیوانه واری وارد Rivals شوید چون لذت تقریبا نامحدودی انتظارتان را میکشد!
با ورود به منوی بازی، شاهد شباهت بالای این بازی با NFS Hot Pursuit ساخته Criterion خواهید بود زیرا بین مسابقه دهنده و پلیس باید انتخاب کنید. درست است، باری دیگر میتوانید در نقش پلیس و با ماشینهای مدل بالا به جنگ مسابقات خیابانی بروید و قدرت خود را به رخ رقیبان بکشید. بازی سعی دارد در ابتدا، داستانی بر اساس رقابت رانندگان غیرقانونی و پلیسهای شهر برایتان شرح دهد اما این داستان تنها به صورت تصاویر درهم و فقط بر اساس دایالوگها بازگو میشود و در کل باید بگوییم باز هم شاهد داستانی در حد نسخههای NFS MW و NFS Carbon نیستیم. داستان تا پایان بازی به همین منوال ادامه مییابد و در ابتدای هر فصل فقط شنیدار دایالوگهایی خواهید بود که از زبان یک راننده غیرقانونی و پلیس بازگو میشود. شاید اگر شاهد داستانی زیباتر و پویاتر از این بازی بودیم، تاثیر مسابقات و لذت آن را برایمان دوچندان میکرد.
گیمپلی بازی بدین صورت است که برای پشت سر گذاشتن هر مرحله از بازی، نیاز به انجام یک سری کارها دارید. برای مثال برد یک مسابقه از سبک Hot Pursuit و کشیدن Drift به مقدار 1 کیلومتر. بعد از انجام این کارها باید به مخفیگاه خود بازگردید تا بعد از باز شدن اتومبیل بعدی و ارتقا یک درجه، وارد فاز بعدی شوید. رفته رفته این مراحل و کارهایی که باید انجام دهید بیشتر و سختتر میشوند و تا پایان بازی باید خود را به چنان مهارتی برسانید که بتوانید 15 دقیقه تمام، بدون دستگیری توسط پلیس و خراب شدن اتومبیلتان، مسابقه را به پایان برسانید که به هیچ وجه کار آسانی نیست و همانطور که گفته شد نیاز به تمرین بالایی دارد. در کل بازی از 60 مرحله و درجه (Level Up) تشکیل شده است (هر مرحله حکم یک درجه را دارد) که برای اتمام تمامی آنها به حداقل 15 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. البته شایان ذکر است که بخش پلیس نیز به همین منوال است با این تفاوت که ماموریتهایی که در بخش پلیس انجام خواهید داد، برعکس کاری است که در بخش مسابقات انجام میدهید. همانطور که گفته شد، با پشتسر گذاشتن هر مرحله، برای شما اتومبیل جدیدی آزاد خواهد شد، که این کار اشتیاق شما برای ادامه کار را بیشتر میکند؛ چیزی که در نسخه قبلی این سری از وجود آن محروم بودیم! اتومبیلها، از بهترین و آخرین مدلترین اتومبیلهای شرکتهای خوش نام جمع آوری شده که در بین آنها میتوانید شاهد Lamborghini Veneno و McLaren P1 باشید که لذت رانندگی دیوانهوار در آنها تا مدتها در خاطرتان خواهد ماند. قابلیت ارتقای اتومبیل و رنگ آمیزی و شخصیسازی در این سری بازگشته و هرچند بصورت محدود به آن پرداخت شده اما، راضی کننده است و شما را مجبور به جمع آوری SP خواهد کرد. SP ها، همان پولهای رایج در بازی هستند که با انجام فعالیتهای مختلف به شما داده میشود؛ اما نباید فراموش کنید که برای اینکه بتوانید این SP ها را در بانک خود ذخیر کنید، باید هر چه سریعتر به مخفیگاه بازگردید.
این کار به این دلیل است که اگر توسط پلیس دستگیر یا اتومبیل شما متلاشی شود، تمامی SP هایی که در جیبتان جمع کردهاید از شما گرفته خواهد شد. شاید در ابتدا این کار برایتان عذاب آور باشد، اما با گذشت زمان کم کم به آن علاقه نشان خواهید داد چون هیجان موجود در بازی را بیشتر میکند و برای نگهداری از پولهایتان و فرار از دست پلیس مجبورید رقابتی بینظیر را به نمایش بگذارید. هندلینگ و کلیت رانندگی شباهت بسیار زیادی به Hot Pursuit ساخته Criterion دارد. دوباره سبک استفاده از ترمز برای دریفت کشیدن بر سر پیچها بازگشته و کنترل شما بر اتومبیلتان بیشتر شده است. دیگر شاهد تصادفات پیدر پی و اعصاب خوردکن نخواهید بود و ظاهرا سازندگان جدید از مشکل نسخه قبلی باخبر بودهاند. البته این بدین معنی نیست که تصادفات به کلی حذف شده، بلکه مقدار آنها بسیار کمتر شده و حالا دیگر با کوچکترین برخورد، ماشین شما همانند سطل زباله به اینور و آن ور پرتاب نخواهد شد! بلکه میتوانید حتی با قدرت هرچه تمام اتومبیل را به حریفان و پلیسها بکوبید تا آنها را متلاشی کنید. پیتهای تعمیری که در نسخه قبلی شاهد حظور آنها بودیم اینجا نیز بازگشتهاند اما خوشبختانه دیگر شاهد تغییر رنگ اتوماتیک خودرو نیستم! و این پیتها برای تعمیر خسارتی که از برخورد دیدهاید قرار داده شدهاند تا در میان تعقیب و گریز و فرار از دست پلیس، جانی دوباره به خودروی خود بدهید و شانس پیروزی خود را بیشتر کنید. البته این پیتها نقش حیاتی دیگری نیز ایفا میکنند و آن هم شارژ دوباره قابلیتهایتان است. اگر به یاد داشته باشید در NFS Hot Pursuit، شما قابلیتهایی را بر روی خودرو داشتید که به کمک آنها میتوانستید با حریفانتان درگیر شوید. قابلیتهایی همچون آزاد کردن تیغهای لاستیک و یا فعال کردن موجی از EMP برای از کار انداختن سیستم برقی حریفان و پلیسها. در این شماره نیز شاهد لیست بلند بالایی از این تکنولوژیها هستیم که بعضا در بین پلیس و مسابقهدهندگان متفاوت هستند. این تکنولوژیها با توجه به مدل ماشینی که در اختیار دارید به فاز قدرمتندتری وارد میشوند؛ چون هر چه اتومبیل بهتری داشته باشید، حریف و پلیس، با خودرویی برابر با قدرت شما به میدان قدم خواهند گذاشت.
درگیری تن به تن با پلیس در حین مسابقه و آزاد کردن موج انفجاری، در بین پلیسهایی که شما را محاصره کردهاند، چنان آدرنالینی در بدنتان ترشح خواهد کرد که بیاختیار به تمجید از سازنده خواهید پرداخت. هوش مصنوعی بازی برخلاف نسخه قبلی بازی بسیار منطقی و طبیعی طراحی شده است. این بار دیگر مسابقه دهندگان با شما پدرکشتگی ندارند و گاها نیز اشتباه میکنند. برخلاف نسخه قبلی که قصد، تخریب شما بود، این بار هدف اصلی هوشمصنوعی رقابت با شما برای گذشتن از خط پایان است که در کنار آن به رقابت تن به تن نیز خواهند پرداخت. گاها شاهد خواهید بود که تا شما به ماشین حریف حمله نکردهاید، او نیز با شما کاری ندارد و بر سر سرعت با شما رقابت خواهد کرد، اما در صورتی که اولین ضربه را به او وارد کنید، جوابی از سوی اون نیز خواهید شنید! مهمترین نکتهای که در این سری در رابطه با موضوع پلیسها شاهد بودم، این بود که دیگر پلیسها و حتی مسابقه دهندهها تافته جدا بافته نیستند و آنها نیز از عوامل محیطی و موانعی که پلیس در بین جادهها قرار میدهند آسیب میبینند. به کرات شاهد پنچر شدن تایرهای پلیس توسط راهبندان پلیس دیگری خواهید بود که بر اثر اشتباه هوشمصنوعی خود داخل تله میافتند. این کار به هرچه طبیعی بودن هوش مصنوعی کمک بسزایی میکند و دیگر احساس برتری ناجوانمردانه هوش کامپیوتری و بازیچه بودن به شما منتقل نمیشود.
به جرئت میتوان گفت این هیجان و تعقیب و گریزها به طرز عجیبی هیچگاه برای شما تکراری نمیشوند و هرچقدر که بیشتر به عمق گیمپلی پی میبرید و حرفهایتر میشوید، این لذت نیز افزایش مییابد. بخش آنلاین بازی به سبک جالبی با حالت آفلاین بازی ادغام شده است. بدین صورت که اگر در حین ورود به بازی به اینترنت متصل باشید، بازی بصورت اتوماتیک شما را به همراه 5 نفر دیگر در یک محیط قرار خواهد داد، که به انتخاب فرد، میتواند پلیس یا مسابقه دهنده باشد. حالا شما، یا میتوانید به بازی خود مشغول باشید یا سربه سر دیگر حریفان انسانی بگذارید و با آنها به رقابت بپردازید.
موضوع زمانی جالبتر میشود که شما در حال گردش هستید که ناگهان شاهد گذشتن خودرویی با سرعت بالا از کنارتان خواهید بود که چندین خودروی دیگر و پلیس در پی او هستند. بعد از کمی دقت متوجه خواهید شد خودروی مذکور یکی از افراد Session است که در حال مسابقه و فرار از دست پلیس است. در این هنگام شما میتوانید خود را قاطی ماجرا کرده و از اتفاقات پیشرو لذت ببرید. امکانات دیگر آنلاین Autolog است که قبلا توسط Criterion معرفی شده بود و نشانگر رکوردها بین شما و دوستانتان هست. قابلیت جدیدی که در این شماره به بخش آنلاین افزوده شده، حالت Overwatch در بخش NFS Network است. شما با استفاده یک تبلت، گوشی و یا یک لپتاپ میتوانید بصورت ماهوارهای وارد Session دوستتان شوید و در صورت امکان کمکهای خاصی را به او برسانید. اگر دوستتان یک پلیس است و در حال تعقیب یک فراری، میتوانید دستورات لازم برای فرستادن هلیکوپتر و یا راهبندان را مبذول فرمایید تا دوستتان موفق به دستگیری مجرم شود.
ناگفته نماند که این نسخه نیز بصورت Open World طراحی شده و خوشبختانه از محیط شهری دوباره به محیطهای برون شهری بازگشتهایم زیرا اگر بیاد داشته باشید در نقد نسخه NFS MW 2012 اشاره کردیم که سبک گیمپلی ای که Criterion پایهگذار آن بوده، با محیطهای شهری و خیابانهای تنگ و پرپیچ و خم هماهنگی ندارد و بیشتر بر پایه سرعت بالا و دیوانهوار طرح ریزی شده است. حالا به راحتی میتوانید با یک لامبورگینی Veneno ارتقا یافته، با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت، بر سر پیچهای کوهستانی با سبک دریفت، بپیچید و لذت دنیا و آخرت را در یک جا تجربه کنید! محیط بازی را میتوان گفت به خوبی و بسیار بزرگ طراحی شده و در هر منطقه از آن شاهد پوشش گیاهی و آب و هوای متفاوت هستیم. در یک بخش از نقشه پا به یک بیابان بی آب و علف با گرمای شدید خواهید گذاشت و در سوی دیگر میتوانید در پیچ و خمهای یک کوهستان برفی و سفید به مسابقه بپردازید.
این تغییرات بصورتی بسیار زیبا طراحی شدهاند که با ورود به هر بخش، حتی رنگبندی آن منطقه نیز با توجه به آب و هوای آن تغییر میکند. برای مثال مناطق گرمسیری دارای رنگ بندی گرم هستند و وقتی وارد مناطق کوهستانی میشوید این رنگبندی خیلی آرام و بدون اینکه شما متوجه شوید، جای خود را به رنگ بندی سرد و مرده میدهد که به لطف استفاده از موتور Frostbite 3، به خوبی جواب داده است. شایان ذکر است که این بازی به غیر از تغییرات آب و هوا، گردش روز و شب را نیز در خود جای داده که قابل تحسین است. کلیت گرافیک بازی قابل تمجید است و نقصی در جزئیات و طراحیهای محیط نمیتوان دید. اتومبیلها به زیبایی طراحی شدهاند و جزئیات خوبی دارند و افکتهای باران و برف و ... نیز به طرز زیبایی بر روی صفحه نمایش شما نقش خواهند بست. نورپردازی به لطف موتور قدرمتند، مثال زدنی است، مخصوصا وقتی در شبی بارانی و جادهای خیس، انعکاس نور چشمک زن پلیس را بر تمامی عوامل محیطی مشاهده کردید لب به تحسین خواهید گشود. این گرافیک زیبا و متنوع بر روی کنسولهای نسل هفتم یک ایراد اساسی دارد و آن هم چیزی نیست جز رزولوشن پایین؛ مشکلی که گریبانگیر این موتور قدرمتند بر روی تمامی عناوین ارئه شده بر روی کنسولهای نسل هفتم است. دقیقا به مانند Battlefield 4، این بازی بر روی رزولوشنی پایینتر از 720p، اجرا میشود و باز هم شاهد آن نوارهای سیاه معروف این موتور در بالا و پایین تصویر خواهید بود که گواه از کمبود پیکسل میدهند. این مشکل در کنسولهای نسل هشتم و کامپیوترهای شخصی نیست و بازی در رزولوشن کامل 1080p اجرا میشود. اما آنها نیز از مشکل قفل بودن فریم بر روی 30 رنج میبرند. شاید برای روی کنسولهای نسل هفتم نتوان این مورد را مشکل خطاب کرد اما بر روی یک PC قدرتمند و کنسولهای نسل هشتم، چیزی است که نمیتوان براحتی از کنارش گذشت.
صدا گذاری بازی به لطف موتور مشهورش که قابلیت صداگذاری آن زبان زد است، به خوبی کار شده و صدای غرش موتور خودروها بسیار زیبا و طبیعی در اتاقتان طنین انداز خواهد شد. موسیقی، که در سبک ریسینگ یکی از مهمترین عوامل هیجان و لذت است، با دقت هرچه تمام انتخاب شده است و در بین ترکها شاهد گروههایی همچون 30 Seconds to Mars و Linkin Park هستیم که وسواس تیم برای انتخاب موسیقی در خور این مسابقات را میرساند.
در آخر باید بگویم این شماره از سری NFS، را میتوان واقعا به عنوان یک NFS صدا زد و ساعتهای بسیار زیادی را در محیطهای متنوع آن به رقابت پرداخت و لذت سرعت را در آن را تجربه کرد. باید به Ghost Games بابت این کار ارزشمند تبریک گفت و امید داشت که سری NFS دیگر دچار نشیب نشود و همچنان پلههای هیجان و صعود را طی کند. پس از اگر از طرفداران این سری هستید، اصلا در تهیه این نسخه تردید نکنید و هرچه سریعتر موتور خودروهایتان را بغرانید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.