رسانه‌ها و اصول کلی حاکم بر آن/ دنیای رسانه، در خدمت قدرت‌هاست! :: پارس دانلود

كد ساعت و تاريخ

تور دبی

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امام علی (ع) می فرماید:
هیچ گناهکاری را نا امید مکن، چه بسیار گناهکاری که عاقبت به خیر گشته
و چه بسیار خوش کرداری که در پایان عمر تباه شده و جهنمی گشته است.

Dear friends, it's best to look at the history of these 50 years We rebelled when there was no better ally than the United States for America Once we resurrected, we did not even know how to handle an old tank We rebelled when even the food in Iran was not enough for all people Once we resurrected, we did not even know what the real meaning of war was When we rose, everyone said that Iran was the most stable country in the region and now... We are the strongest regional power in terms of political stability We are the strongest country in the region in the military field We are the strongest region in the field of new science We are the strongest country in the field of manufacturing all types of missiles We are the strongest country in the region in terms of national, local, regional and family security We are the strongest cyberwar region in the region We are the strongest country in the field of domestic production (of course, our present president is an animal in all respects destroying the country, I love tramp) We are the strongest country in the region for the use of nuclear technology (and the region's poorest country in the field of nuclear weapons production (because our religious scholars consider this as equal to the war on God) We are the best in the world in the field of science production We are a member of the best countries in the field of medicine and family health We are a member of the best nations in the field of nanotechnology And... But before the revolution, we were only the military power of the region But before the revolution, we were the largest producer of crude oil But before the revolution, people were dying from the lack of science, food, lost culture, and so on .... But before the revolution, we were the only importer But before the revolution we had no private science But before the revolution, we had no scientist inside Iran But before our revolution our doctors were Indian But before the revolution, we did not know how to build a tower And... Please tell me which one is better? Before the revolution or after the revolution

لوگو روشنگری
طبقه بندی موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)
 وارد شدن به فضای هر کاری، شرایط خاصی را برای هر فرد ایجاد می‌کند و او درصورت آشنایی با این شرایط است که می‌تواند در آن کار خبره شود. حتی کار کردن با هر وسیله‌ای نیز از این قاعده مستثنا نیست. البته این مسئله صرفاً برای فردی که بخواهد در کاری خبره شود، خلاصه نمی‌شود بلکه برای سایر مردم که به امور دیگر اشتغال دارند نیز ضروری است. زیرا ممکن است روزی گذرشان به حرفه‌ای بیفتد و تنها در صورت آشنایی با اصول کاری آن حرفه است که می‌توانند بهترین بهره را از آن ببرند. به میزان اهمیت موضوعی که ما با آن سروکار داریم، آشنایی با اصول آن نیز برای ما ضروری است. این مسئله هم مشاغل حساس را شامل می‌شود و هم توانایی افراد در پیشبرد زندگی شخصی.

رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که امروزه با زندگی ما سروکار دارند. اهمیت رسانه‌ها برای ما تا آن حد است که امروزه بخش مهمی از وقت خود را صرف آن می‌کنیم و رسانه‌ها به مهم‌ترین ابزار برای رفع نیازهای ارتباطی-عاطفی ما در دنیای امروز بدل شده‌اند. بی‌تردید سطح آگاهی با ظهور رسانه‌ها ابعاد متفاوت‌تر و گسترده‌تری را به خود گرفته است و چون رسانه‌ها با آگاهی ما سروکار دارند و ما بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف گذراندن در این فضا می‌کنیم، آشنایی با اصول کاری رسانه‌ها برای ما امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مطلب 4 شنبه///منتشر نشود/// آشنایی با حرفه و فن!

اصول کلی حاکم بر رسانه‌ها

رسانه‌ها از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند و این اصول از ابتدای تولید پیام رسانه‌ای تا رسیدن آن به دست مخاطب وجود دارد. گاهی اوقات بازی دادن مردم توسط رسانه که ناشی از آشنا نبودن مردم با اصول رسانه‌ای است، خطراتی را در پی دارد که نمونه آن را می‌توان در زمان جنگ جهانی دوم مشاهده نمود. برخی معتقدند دستگاه تبلیغاتی جوزف گوبلز، مشاور تبلیغاتی آدولف هیتلر، در بسیج مردم آلمان و تدارک جنگ جهانی دوم، بی‌تأثیر نبوده است. در ادامه به برخی از اصول کلی حاکم بر رسانه‌ها می‌پردازیم:


1. هیچکس همه داستان را برای شما تعریف نمی‌کنداز زمان پیدا شدن یک سوژه برای خبر تا زمانی که خبر به دست مخاطبان برسد، مراحل بسیاری طی می‌شود و افراد بسیاری در تولید این پیام دخالت دارند. در ادبیات رسانه‌ای مفهومی به نامgatekeeper وجود دارد که فردی است خبرها از او عبور می‌کند و منتشر می‌شود. در معنا به چنین فردی دروازه‌بان خبر می‌گویند. او فردی است که اخبار با اظهارنظر او انتخاب می‌شود. در این انتخاب عوامل بسیاری دخیل‌اند که هم از عوامل درونی یک سازمان مانند سیاست‌های درونی یک سازمان و هم از عوامل بیرونی مانند قوانین نظارت‌کننده بر مطبوعات می‌توان نام برد. با این شرایط و فیلترهایی که وجود دارد، همه آنچه به عنوان پیام رسانه‌ای منتشر می‌شود معلوم نیست که همه حقیقت باشد. بلکه رسانه‌ها بخشی از داستان را برای شما تعریف می‌کنند.


2. هر کس چیزی را می‌بیند که می‌خواهدجهان رسانه، جهان تفسیرها از وقایع است. بسیار اتفاق افتاده است که یک واقعه واحد و مشخص پیشامد کرده است، اما تفسیرها از آن متفاوت است. حتی خود شما از این موارد بسیار سراغ دارید! برای مثال توافقی می‌شود و این توافق برای عده ای عهده‌نامه گلستان و ترکمن‌چای است و برای برخی دیگر احترام و ایستادن تمام قد جهان در برابر خواست ملت! این ویژگی دنیای رسانه است؛ زیرا اصلی‌ترین بازیگر رسانه‌ها انسان‌ها هستند و هر کدام بسته به نوع تفکر و جبهه‌گیری‌هایی که دارند وقایع را برای شما بازتاب می‌دهند.


مطلب 4 شنبه///منتشر نشود/// آشنایی با حرفه و فن!

3. رسانه‌ها جهان را دوباره می‌سازندrepresentation یا همان بازنمایی، یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که رسانه انجام می‌دهد. حتی خود ما در زندگی روزمره خود نیز بسیار بازنمایی می‌کنیم. رفتار ما بازنمایی دقیقی از افکاری است که درون ما جاری است. رسانه‌ها نیز به این عمل بسیار دست می‌زنند. یکی از کارهایی که رسانه انجام می‌دهد بازسازی وقایع و اتفاقات است. وقتی حادثه‌ای در جایی رخ می‌دهد، رسانه که در آن لحظه در آنجا حضور ندارد، این وقایع را برای ما مجدداً بازسازی می‌کند تا ما آن‌ها را درک کنیم. عناصر مهمی در بازسازی و بازنمایی جهان توسط رسانه‌ها وجود دارد که در این بین عناصر تصویری و صوتی نقش مهم‌تری را ایفا می‌کنند که در برخی رسانه‌ها هر دو این عناصر وجود دارد مانند سینما و تلویزیون و در برخی دیگر تنها یکی از این عناصر وجود دارد مانند رادیو که تنها از عنصر صدا بهره می‌برد.


4. رسانه‌ها می‌خواهند جهان‌بینی بسازند: پیام‌های رسانه‌ای ارزش‌ها و باورهای اساسی معینی را به‌صورت مداوم، ساخته و یا منتقل می‌کنند. اینکه رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق محتوا و پیام خود برای افراد، ذهنیت‌ها و نگرش‌های معینی بسازند، یکی از اساسی‌ترین اصول رسانه‌هاست. اگر بپذیریم که یکی از تلاش‌های رسانه در ارسال پیام به مخاطب، اقناع مخاطبان است، این اقناع تنها زمانی حاصل می‌شود که رسانه‌ها موفق شوند بر ذهنیت افراد اثر بگذارند. رسانه‌ها دنیایی هستند که در آن سفر به اقصا نقاط دیگر امکان‌پذیر است. برای مثال فردی می‌تواند در خانه خود از آثار باستانی یک کشور دیدن کند و یا از اوضاع سیاسی و اجتماعی یک کشور آگاه شود. بی‌تردید برای دست‌یابی به چنین هدفی نیاز به منبعی دارد که این منبع در جهان امروز رسانه‌ها هستند. بسته به میزان اعتمادی که مخاطب به رسانه و منبع پیام دارد، پیام برای او باورپذیرتر خواهد بود و از این روست که مخاطب تمام حواس خود را به رسانه می‌دهد و سخن رسانه را دارای اعتبار می‌داند. واضح‌ترین مثال این امر را می‌توان در نمونه‌هایی دید که مسلمانان را تروریست می‌نامند.


5. اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه‌ها انکارشدنی نیست: شاید بتوان این مورد را کلید حل همه تعارضات و یا جهت‌گیری‌های رسانه‌ای دانست. یکبار با هم برخی از هزینه‌هایی که می‌تواند در تولید یک پیام تصور شود را مرور می‌کنیم: هزینه کارمندان، هزینه وسایل ارتباطی، هزینه‌های جانبی و... هر رسانه برای تأمین منابع مالی خود احتیاج دارد تا اقداماتی را انجام دهد. این اقدامات می‌تواند شامل جذب تبلیغات و فراتر از آن اتصال به منابع قدرتمند تجاری و سیاسی باشد. هر نوع درک واقعی از رسانه‌ها را نمی‌توان از زمینه اقتصادی و ضرورت‌های مالی صنعت رسانه‌ها جدا دانست. تقریباً همه رسانه‌ها برای جذب مخاطب، تءمین و تولید محتوا و انتشار پیام‌های خود نیازمند صرف هزینه هستند. همچنین به علت اثرگذاری رسانه‌ها بر تغییرات سیاسی و اجتماعی جامعه، همواره این رسانه‌ها در پی آن بوده‌اند تا در قالب نمایش‌های سرگرم‌کننده، منافع سیاسی و اجتماعی دولت‌های صاحب سلطه را حفظ کنند.


همانگونه که اندیشمندان ارتباطی و جامعه‌شناسی اذعان داشته‌اند، دنیای رسانه، در خدمت قدرت‌هاست و آنها از این قدرت برای پیشبرد اهداف خود و تغییر نگرش‌های مردم استفاده می‌کنند. با این حال، باید با شناخت صحیح از رسانه‌ها و سازوکار آنها به مبارزه با اثرات سوء رسانه‌ها رفت تا از این طریق اثر مخرب آنها را کاهش دهیم.

منبع: گرداب

  • محمد یی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی