ارتش الکترونیک سوریه، سوژه بازی سازی الجزیره
شبکه خبری الجزیره، در تلاش است تا با ساخت یک اپلیکیشن ، کاربر را در موقعیت خبرنگاری قرار دهد که وظیفه آن، تحقیقات روی جنگ سایبری سوریه است.
ارتش الکترونیک سوریه، همواره یکی از اهداف اصلی اتهام پراکنی رسانههای غربی بوده است و این شبکههای خبری، اتهامات گوناگونی را متوجه این سازمان سوری میکنند. در خبرهای گوناگونی، حملات سایبری به معارضان یا تروریستهای سوری و حملاتی به برخی سازمانها و مؤسسات در کشورهایی نظیر آمریکا، به ارتش الکترونیک سوریه نسبت داده شده و اخیراً، ایالاتمتحده، اقدام به صدور کیفرخواستی برای آن نیز کرده است. در اتهامات دیگری نیز، غربیها، ارتش الکترونیک سوریه را فاقد توانایی لازم برای انجام حملات سایبری عنوان میکنند و از ایران، بهعنوان بازی گر اصلی در این نقش و با نقاب ارتش الکترونیک سوریه، یاد میکنند.
در آخرین فضاسازی این رسانهها، شبکه خبری الجزیره، اعلام کرده است که با همکاری یک شرکت انگلیسی و بر اساس مستندات ارائه شده از جانب یکی از خبرنگاران این شبکه، اقدام به ساخت اپلیکیشنی کرده است که با محیطی به شکل یک بازی، خبرنگاران را از شیوههای فعالیت ارتش الکترونیک سوریه آگاه میکند. در خبری که به نقل از شبکه خبری الجزیره منتشر شده، آمده است:
«درک
نیروهای مبهمی که در پشت صحنه بحران سیاسی سوریه نقش بازی میکنند، میتواند یک
تجربه خستهکننده و کسالتبار باشد. نکته پیچیدهای که در این میان وجود دارد،
استفاده از بسترهایی است که دو طرف در جنگ رسانهای قرن 21، علیه یکدیگر استفاده
میکنند. الجزیره در این میان، خواهان قرار دادن مخاطبان خود، در جریان فرایند
خبرنگاری تحقیقاتی پیشرفته، با تمرکز بر پروژهای تعاملی است که با محوریت ارتش
الکترونیک سوریه، در حال اجرا است.
#HACKED: Syria’s Electronic
Armies، بازیکنها را در جایگاه خبرنگارانی قرار میدهد
که نقش آنها، تحقیق در مورد سازمانهای هکری طرفدار بشار اسد است. این هکرها، از
سال 2011، اقدام به استفاده از گستره وسیع بدافزارها و روشهای اسپمینگ کردهاند
که هدف آنها، هدف قرار دادن معارضان سوری و تغییر ظاهر وبگاههای غربی است.
این بازی و اپلیکیشن، در یک همکاری دوجانبه با شرکت انگلیسی Conducttr و بر پایه مستندی با نام مشابه،
از جانب خبرنگار الجزیره، جولیانا رافوس (Juliana Ruhfus) ساخته
شده است. رافوس معتقد است که کاربران باید بتوانند بین نیاز به دریافت حجم کثیری
از اطلاعات و همچنین خطر افتادن در دام هکرها یا طعمه یک بدافزار شدن، تعادل
برقرار کنند.»
رافوس دراینباره توضیح میدهد: «هر هکی در این نرمافزار، بر پایه یک هک واقعی رخ میدهد که قبلاً اتفاق افتاده است. زمانی که شما متنی را از یک هکر دریافت میکنید، قطعاً آن متن از یک سند معتبر قضایی برداشت شده است. زمانی که شما به فنون مهندسی اجتماعی نگاه میکنید و اینکه ما از چه فنونی برای نفوذ به سامانههای شما در یک هک شبیه سازی شده استفاده کردهایم، یا زمانی که ما یک آواتار ایجاد کردهایم تا شما را ترغیب به کلیک کردن بر روی آن کند، همه و همه اتفاقاتی است که دقیقاً در خلال جنگ سایبری در سوریه اتفاق افتاده است.»
در بخش پایانی این خبر آمده است:
«نرمافزار #HACKED، به کاربر این بینش را میدهد که هر دو فضای جنگ سایبری و روزنامهنگاری تحقیقی را به صورت همزمان تجربه کند. بازیهایی نظیر Papers، Please یا This War of Mine، به خوبی چنین هدفی را اجرا میکنند. در این بازیها، بازیکن خود را در جایگاه یک افسر کنترل مرز قرار داده یا نقش شهروندی را ایفا میکنند که در داخل یک شهر، محاصره شده است. این بازیکنها، در خلال این بازیها، باید تصمیمگیری در شرایط گوناگون را تجربه کنند.»
- ۹۵/۰۴/۰۳
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.