هایپرتکست (hypertext) چیست؟
1. هایپرتکست نوعی از یادداشتهای مورد تأکید در صفحات وب است که با کلیک روی آن به صفحهای دیگر متصل می شویم:در بسیاری از صفحههای وبلاگها یا سایتها کلماتی را دیدهایم که با سایر کلمات متفاوت است. این کلمات که با رنگ متمایز در متن نشان داده میشود، در حکم یک کاتالوگ برای اطلاعات دیگر سایت است و این امکان را به ما میدهد تا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن کلمه یا موضوعات مرتبط با آن، وارد صفحهای دیگر شویم.
2. شیوهای است که تکنولوژی با استفاده از آن این امر را ممکن میسازد که مطالب را تولید و به آن دسترسی پیدا کرده و با مطالب قبل تعامل برقرار کنیم: بنا به این تعریف هایپرلینک در زمره تکنولوژیهای نوین است که سه ویژگی مهم تولید محتوا، دسترسی و تعامل را داراست. در ادامه هر کدام از این گزارهها را بررسی خواهی کرد.
رفتاری خاصِ اینترنت!
هایپرلینکها را اختراع مهمی در دنیای وب میدانند، زیرا شما را در مدیریت محتوا در دریای اطلاعات اینترنتی کمک میکنند. اگر بخواهیم فرهنگ فضای سایبر را برشماریم، حتما هایپرلینک یکی از این فرهنگها هستند. هایپرلینکها هم به مدیران سایت ها کمک میکنند تا جستوجوی صفحات خود را در موتورهای جستوجو راحتتر کنند و هم به مخاطبان کمک میکند تا در دنیای اطلاعات راحتتر سیاحت کنند. «هایپرلینکها به همراه موتورهای جستوجو ما را قادر میسازند فقط با کلیککردن روی لینکها در سراسر شبکۀ جهانی وب حرکت کنیم و بین صفحات و سایتهای مختلف جابهجا شویم. بنابراین، شبکۀ جهانی وب کلید دسترسی، مدیریت، ارتباط، تولید و مصرف اطلاعات در اینترنت است.»
پنجرهای به هر سو و تودرتو
گاهی هایپرتکستها برای توضیح درباره اجزای یک متن به کار میرود. دراینبین میتوان به برخی از ویژگیهایی که هایپرتکست داراست و در تعریف فوق اشاره شد، پرداخت تا به ماهیت این تکنولوژی بیشتر پی ببریم:
1. تولید محتوا: برخی از سایتها نظیر ویکیپدیا، این امکان را برای مخاطبان خود ایجاد میکنند، که در صورت نیاز در تولید و انتشار محتوای سایت، دخالت داشته باشند. کاربران این سایتها اطلاعات تکمیلی هر مورد را با استفاده از دانش خود، بهروز میکنند و علاوه بر این در اختیار دیگر کاربران نیز قرار میدهند.
3. تعامل: مدل ارتباطی حاکم در تکنولوژیهای نخستین ارتباطی، مدل عمودی بود به این معنی که ابزار های تکنولوژی های ارتباطی، ابزاری در اختیار کارمندان رسانه بشمار می رفتند و صرفاً آنها بودند که محتوای مدنظر را تولید و منتشر میکردند. در این مدل مخاطبان صرفاً مصرفکنندگان بیاختیار محتوای رسانهها بودند. با توسعه تکنولوژیهای نوین ارتباطی و جهش مدل ارتباطی از مدل عمودی به مدل افقی که در آن مباحثات در بین مردم صورت میگرفت و توسط آنها ایجاد میشد، این ابزار ماهیت تعاملی به خود گرفتند و رقابت کارمندان رسانه بر سر امکانات تعامل بیشتر برای مخاطبان بود. در این مدل مخاطبان بهعنوان مشارکتکننده در تولید محتوا در نظر گرفته میشدند و بعلاوه این امکان برای آنها وجود داشت که به تعامل با سایت و سایر افراد بپردازند.
آینده هایپرتکستها
در برخی از کتب مربوط به نظریههای نوین ارتباطی، این احتمال مطرح شده است که در آینده کاربرد هایپرتکستها افزایش پیدا کند و ما شاهد حضور این تکنولوژی نوین در سایر ابزار رسانهای نیز باشیم. آنچه در رابطه با هایپرتکستها حائز اهمیت است، توان انتخاب و کنشگری فعال مصرفکنندگان رسانهای است. چنین وضعیتی این معنا را برای ما ایجاد میکند که شهروندان خلاف سابق، خود تولیدکنندگان رسانهای هستند و رسانههای نوین بخش مهمی از زندگی آنها شده است. بنابراین چارهای نیست که در فضای عمومی کشور، ما نیز به این سو حرکت و امکان تعامل بیشتر برای مخاطبان را در این فضا ایجاد کنیم.
- ۹۵/۰۴/۱۲
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.