استراتژی بازاریابی شرکت Intel (قسمت اول)
بازاریابی برای محصول را فراموش کنید. اکنون Intel به دنبال مصرف کنندگان جوان است.
برنامه جدید Intel برای توسعه: برقراری روابط دوستانه با جوانان
شرکت Intel چندی پیش اعلام نمود که بهترین نتایج مالی فصلی را در سن چهل و دو سالگی خود بدست آورده است. درآمد این شرکت در مقایسه با همین دوره در سال 2009 بالغ بر 44% افزایش یافته و به رقم 3/10 میلیارد دلار رسیده است.
Deborah Conrad، مدیر ارشد بازاریابی Intel اظهار میدارد: "در راستای تداوم این نرخ رشد چشمگیر، مدیران اجرایی شرکت قصد دارند که حمایت جوانان 19 تا 24 سال را جلب کنند، زیرا آنان هستند که محصولات جدید را خریداری مینمایند."
مجله Forbes با خانم Conrad مصاحبهای انجام داده و در مورد برنامههای بازاریابی فعلی و آتی شرکت Intel از او سؤالاتی پرسیده است که در ذیل میخوانید:
- چه عاملی بازاریابی Intel را متحول ساخته و آن را از یک بازاریابی تجاری به سوی مصرف کنندگان سوق داده است؟
سال گذشته در طی زمان رکود اقتصادی، تعداد مصرف کنندگان محصولات ما در طبقه متوسط نسبت به مشتریان تجاری مان افزایش یافت. تمام زندگی جوانان عصر امروز را وسایل دیجیتالی تشکیل میدهد و برای مثال، اگر کامپیوترشان خراب شود، سریعاً یک کامپیوتر نو خریداری میکنند. به همین دلیل است که ما باید وابسته به جوانان باشیم. نسل 19 تا 24 سال باید ما را بشناسند، زیرا آنها هستند که بر "تصمیم گیریهای خرید" اثر میگذارند. هر چه بیشتر در شبکههای اجتماعی کنکاش میکنیم، قدرت این گروه سنی را بیشتر احساس میکنیم.
- چرا از "بازاریابی فستیوالی" برای جذب این گروه استفاده نموده اید؟
زیرا آنها از بازاریابی مستقیم و تبلیغات غیر واقعی خوششان نمیآید. پس ما شیوهای را در پیش گرفتیم که بتواند نیازها و خواستههای جوانان را تأمین کند.
- سال گذشته، Intel یک کمپین جدید را با شعار "اسپانسرهای فردا" آغاز نمود. واکنش مردم نسبت به آن چه بود؟ و چگونه شما آن را اصلاح میکنید؟
ما بهترین فصل مالی را در تاریخ Intel سپری کردیم. آمار و ارقام مالی ما نشان میدهند که کمپین جدید، بسیار خوب پیش رفته است. مصرف کنندگان در تمام سال و نه در یک فصل خاص، از محصولات ما خرید میکنند.
ما در گذشته 14 نوع "چیپ سِت" داشتیم که هر کدام با برند خاص خود عرضه میشدند. تنوع چیپ ستها مشتریان را سردرگم کرده بود و به همین دلیل سال گذشته تصمیم گرفتیم که تعداد این برندها را کاهش دهیم. بنابراین، همه ما اکنون روی برند اصلی شرکت متمرکز شده ایم و آن را برای مصرف کنندگان خود ساده تر نموده ایم. البته منظور من این نیست که تلاش کرده ایم محصولات خود را از پیچیدگی درآوریم، بلکه پیشنهادات خود را برای مردم قابل فهم تر ساخته ایم و معتقدیم که در این راستا تغییر بزرگی را بوجود آورده ایم.
شرکت ما با اصلاح کمپین خود به موفقیتهای زیادی دست یافت. این کمپین در بازارهای توسعه یافته که مصرف کنندگان Intel را میشناسند، بسیار خوب عمل کرده است اما در نقطه مقابل، مصرف کنندگان در بازارهای نوپا با محصولات Intel آشنایی زیادی ندارند و ما باید شیوه دیگری را در پیش بگیریم تا خود را به آنها معرفی کنیم.
- با چه خطراتی در تغییر موضع گیری Intel مواجه شده اید؟ و چه خطراتی همچنان شرکت را تهدید میکنند
ما باید کاری کنیم که مردم به قطعات درون کامپیوتر خود اهمیت بدهند که البته با تحقق این هدف، خود را در موقعیت دشواری قرار میدهیم. حدود 20 سال پیش که ما Intel Inside را تأسیس نمودیم، خرید کامپیوتر فرآیندی بسیار گیج کننده و پیچیده بود. البته همچنان این سردرگمی در خرید کامپیوتر وجود دارد اما ما فکر میکنیم که با نمایش فناوریهای خود به مردم کار را برای آنها ساده تر کرده ایم.
ما باید به مردم نشان دهیم که فناوری امروز، از مرز کامپیوترها فراتر رفته است. همچنین باید کاری کنیم که این فناوری با تمامی بازارها سازگاری داشته باشد.
منبع: ماهان بی زینس
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.