۲۱ فاکتور تاثیر گذار در رنکینگ گوگل
۲۱ فاکتور تاثیر گذار در رنکینگ گوگل
در ماه اردیبهشت یک وبینار آنلاین بر گذار کردیم که در آن ۲۱۰ فاکتور تأثیر گذار در رتبه بندی گوگل را شرح دادیم که مورد استقبال شرکت کنندگان وبینار قرار گرفت.
در این مقاله میخواهیم به ۲۱ فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل بپردازیم. اما ماجرا از کجا شروع شد.
چند سال پیش آقای مت کاتس مدیر تیم اسپم گوگل در یکی از ویدئو های خود تاکید کرد که گوگل در رتبه بندی خود بیش از ۲۰۰ فاکتور را مورد بررسی قرار میدهد. ولی هیچ گاه این ۲۰۰ فاکتور به صورت رسمی توسط گوگل ارائه نشد. ولی سئو کاران زیادی از سراسر جهان به بررسی این موضوع پرداختند و فاکتور های زیادی را مورد بررسی قرار دادند و اهمیت آنها را امتیاز دادند و به یک فهرست رسیدند. در این وبینار ما به چکیده کاملی از این فهرست سئو کاران پرداختیم و در این مقاله به ۲۱ مورد آن میپردازم.
۱- تاریخ انقضاء دامنه:
شاید برای شما هم عجیب باشد که تاریخ انقضاء دامنه چه ارتباطی به گوگل و سئو دارد؟
فرض کنید میخواهید با فردی کار کنید در صورتی که ایده آن فرد برای همکاری کوتاه مدت باشد با وی همکاری میکنید یا زمانی که بلند مدت باشد.
گوگل علاوه بر اطلاعات سایت اطلاعات صاحب دامنه میزان تغییرات و از همه مهمتر تغییرات صاحب دامنه را مورد بررسی قرار میدهد. گوگل تمایل دارد که با سایتهایی کار کند و رتبه خوبی بدهد که تفکر بلند مدت دارند. ولی این به این معنی نیست که اگر دامنه شما تا ۶ ماه دیگر اعتبارش تمام شود دیگر از ورودی گوگل خبری نیست. ولی هر چه بتوانید تاریخ آن را تمدید کنید (مثلاً حد اقل ۲ آینده) این یک نکته مثبت در سئو سایت شماست.
۲- تاریخچه دامنه:
عجیبه گذشته دامنه هم تأثیر گذار هست؟ بله گوگل به گذشته دامنه و فعالیتهای آن را تحت نظر قرار میدهد. زمانی که میخواهید دامنه ای را ثبت کنید تاریخچه آن را بررسی کنید ممکن است فرد قبلی استفاده نا صحیح داشته باشد و دامین بلوکه شده یا به صورت اسپم از آن استفاده شده باشد. بنابراین تاریخچه استفاده از دامنه بسیار مهم است.
۳- استفاده از دامنه ملی:
اگر شما از دامنه های IR استفاده کنید این شانس را دارید که در کشور ایران و آی پی ایرانی رتبه خوبی داشته باشید به شرطی که سایت شما فاکتور های مهم سئو را در سایت رعایت کرده باشد. ولی این که بتوانید در گوگل بینالملل رتبه خوبی داشته باشید شانس شما کمتر خواهد شد.
۴- کلمه کلیدی در تیتر سایت:
زمانی که از سئو صحبت میشود معمولاً تمرکز بر روی کلمه کلیدی در یک صفحه میباشد. شاید یکی از مهمترین فاکتور های رتبه بندی سایت در گوگل همین فاکتور باشد. زمانی که میخواهید برای یکی کلمه کلیدی رتبه خوبی داشته باشید باید آن کلمه کلیدی در تیتر شما باشد. البته همانطور که گفتم فاکتور های دیگری در رتبه بندی تأثیر گذار هستند و ممکن است شما کلمه کلیدی را جستجو کنید و آن کلمه در تیتر برخی نتایج جستجو نباشد که در موارد بعدی به این دلیل میپردازیم. ولی اگر میخواهید شانس رتبه خوب را داشته باشید باید کلمه کلیدی را در تیتر خودتان قرار دهید.
۵- شروع تیتر با کلمه کلیدی:
در فاکتور قبل گفتیم که کلمه کلیدی باید در تیتر باشد. ولی در بسیاری موارد تیتر ما یک جمله است و مهم این است که کلمه کلید ما در کجای این جمله در تیتر قرار دارد. بنا بر تحقیقات و تجربیات بهتر است کلمه کلیدی در ابتدای تیتر قرار بگیرد.
۶- کلمه کلیدی در تگ H1:
تگ H1 در حقیقت همان تیتر دوم سایت است و در حقیقت برجسته ترین عنوان سایت است. بودن کلمه کلیدی در این تگ یک امتیاز خوب محسوب میشود.
۷- محتوا:
وقتی در گوگل در مورد یک موضوعی جستجو میکنم بیشتر گوگل ما را به سایتهایی هدایت میکند که توضیح بسیار جامعی در مورد آن موضوع داده است. محتوایی کامل که در بین آن تصاویر بسیار زیاد کار شده و از همه مهمتر به طور جامع آن موضوع را آموزش داده است. معمولاً این صفحات بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه محتوای خوب دارند و از همه مهمتر اشتراک پذیری بالایی دارند و زمانی که وضعیت شبکه های اجتماعی آن را بررسی میکنیم میبینیم که کاربران تمایل بسیار زیادی به اشتراک گذاری چنین محتواهایی دارند البته این به این معنی نیست که هر چه طول محتوا بیشتر باشد بهتر است بله آن چه که مهم است محتوای خوب و جذاب برای کاربر است که از آن نباید غافل شد.
۸- میزان تراکم کلمه کلیدی:
در گذشته زمانی که سئو کاران میخواستند رتبه یک سایت را افزایش بدهند تراکم کلمه کلیدی در محتوای سایت را افزایش میدادند و این باعث فریب گوگل میشد. ولی گوگل در الگوریتمهای جدید خود با این تکنیک مبارزه کرده و در صورتی که از این روش استفاده کنید توسط گوگل شناسایی خواهید شد و رتبه خود را از دست خواهید داد. اما شما باید از کلمه کلید در محتوای خودتان استفاده کنید پس در جمله بندی خود دقت به خرج دهید و در جای مناسب و بدون تکرار بی رویه از کلمه کلیدی خودتان استفاده کنید.
۹- سرعت بازگذاری صفحات سایت
هم گوگل و هم بینگ به سرعت بارگذاری صفحات سایت حساس هستند. آقای مت کاتس در سالهای گذاشته زمانی که بحث سرعت سایت را یکی از فاکتور های مهم گوگل در نظر گرفتند گفتند که برای ما مهم است که زمانی که کاربر را به سایتی ارسال میکنیم آن سایت مانند ورق زدن صفحات مجله برای کاربر باز شود. و این باعث خوشحالی کاربران ما خواهد شد بنابراین ما تمایلی نداریم که کاربرانمان را به سایتهایی هدایت کنیم که سرعت کمی دارند.
در گوگل جستجو کنید هم پلاگین هایی هستند که میتوانند سرعت سایت شما را افزایش دهند و هم تکنیک هایی بر روی سرور و هاست میتوان اعمال کرد که میتوانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید.
۱۰- بهینه بودن تصاویر سایت:
همانطور که میدانید تصاویر سایت در نتایج جستجو نمایش داده شده و کاربران در بخش تصاویر موتور های جستجو به جستجوی تصاویر میپردازند. اما نکته مهم این است که بسیاری از نرم افزار های موبایلی از موتور جستجوی تصاویر گوگل استفاده میکنند و با این نکته مهم شما میتوانید در نتایج نرم افزار های موبایلی قرار بگیرید.
ولی نکته مهم استفاده از تصاویر بهینه کردن آن به لحاظ حجم و ابعاد آن و استفاده از کلمات کلیدی مناسب تصویر در تگ کلمات کلیدی آن میتواند شانس شما را برای رتبه بندی بهتر بیشتر بکند.
۱۱- بروز رسانی محتوای سایت:
اشتباه نکنید این به معنی اضافه کردن محتوا به سایت نیست. بسیاری میگویند سایتی که دیر به دیر محتوا در آن قرار میگیرد گوگل آن سایت را کم اهمیت جلوه داده و رتبه آن را کاهش میدهد. ولی این مورد آنچنان هم صحیح نیست. متأسفانه در مدیرسایت به دلیل مشغله زیاد پروژه های دیر به دیر آپدیت میشود ولی به دلیل کیفیت محتوا و اشتراک گذاری کاربران هنوز رتبه خود را از دست نداده(البته از این به بعد برنامه منظمی برای بروز رسانی سایت داریم). البته گوگل به سایتهایی که مرتب بروز رسانی میشوند احترام ویژه ای دارد.
اگر شما محتوای با کیفیت به سایت اضافه کنید هر چند دیر به دیر مثلاً ماهی دو بار میتوانید ترافیک خوبی را به صورت هدفمند به سایت خودتان هدایت کنید.
اما آنچه که منظور من در این فاکتور هست فاکتور بروز رسانی محتوا هست. از دیدگاه گوگل صفحه ای که بروز شده و محتوای جدید به آن اضافه میشود یک نکته مثبت است. توجه کنید که منظور ما تغییر محتوا صفحه نیست بلکه بروز شدن و اضافه شدن محتوای جدید است. مانند بخش نظرات صفحه. در زمانی که کلمه کلیدی را جستجو میکنید میبینید که در زیر برخی نتایج تاریخ آخرین بروز رسانی را قرار میدهد.
۱۲- استفاده از ویدئو در صفحه:
همانطور که میدانید دومین موتور جستجوی دنیا سایت یوتیوب است که به گوگل تعلق دارد. این نکته بار ها و بار ها توسط ما تست شده و از روی تجربه شخصی این مورد را میگویم.ما در سایت مان و سایتهای مشتریانمان که ویدئو در ان قرار دادهایم گوگل رتبه بسیار خوبی به آن صفحات داده است. گوگل میداند که کاربر امروز علاقه زیادی به محتوای تصویری دارد و بنابراین رتبه خوبی به صاحبان این صفحات میدهد. وقتی از ویدئو در سایت استفاده میکنید حتماً آن را در کانال یوتیوب قرار دهید و به آن صفحه یوتیوب لینک بدهید این باعث میشود آن ویدئو در نتایج جستجو رتبه خوبی بگیرد.
۱۳- ارتباط صفحات داخلی سایت
لینکهای داخلی سایت میتواند تأثیر خوبی در رتبه سایت شما داشته باشد. به این نکته توجه کنید که نحوه ارتباط صفحات داخلی شما بسیار مهم است. سعی کنید در زمانی که میخواهید مطلبی را بنویسید در صورتی که مطلبی مرتبط با کلمه کلیدی داخل سایت دارید آن کلمه کلیدی را به آن صفحه لینک کنید. و یک ارتباط صحیح و منطقی در سایت خود ایجاد کنید. این باعث میشود که در صورتی که رنک آن صفحه افزایش پیدا کرد اعتبار آن به دیگر صفحات داخلی شما نیز منتقل شود.
۱۴- پیج رنک:
خیلی وقت است که گوگل این عدد که بین ۰ تا ۱۰ است را بروز رسانی نمیکند. اما هنوز پیج رنگ یکی از فاکتور های مهم است اما بجای پیج رنک میتوانیم از Domain authority و page authority که توسط سایت moz.com ارائه میشود استفاده کنید که این سایت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را به هر دامنه و صفحه اختصاص میدهد و بر اساس پارامتر های خود این اعتبار را میدهد. بنابراین اعتبار خودتان را بررسی کنید و سعی کنید از سایتها و یاب صفحات با اعتبار بالا لینک بگیرید.
۱۵- رسپانسیو بودن سایت
همانطور که میدانید با توجه به رشد و توسعه پهن باند در شبکه های موبایلی کاربران برای وب گردی بیشتر از موبایل و تبلت استفاده میکنند. بنابراین از دیدگاه گوگل رسپانسیو بودن برای نمایش صحیح در موبایل و تبلت یک فاکتور مهم از دید گاه گوگل است و گوگل گفته در جستجوی موبایلی سایتهایی که رسپانسیو باشند رتبه بهتری خواهند گرفت و شاید در آینده هیچ سایتی که رسپانسیو نباشد در گوگل نمایش داده نشود. معمولاً زمانی که در گوگل جستجو میکنید عبارت mobile friendly را نمایش میدهد.
۱۶- باز شدن سایت در حالت SSL یا امن
گوگل استفاده سایت از SSL را یک فاکتور مثبت در نظر گرفته است. بنابراین اگر میتوانید سایت خودتان را به یک SSL معتبر مجهز کنید این کار را انجام دهید.
۱۷ – شبکه های اجتماعی:
یکی از مهمترین فاکتور های گوگل برای رتبه بندی سایت بهکارگیری صحیح از شبکه های اجتماعی است.
گوگل پلاس ، توییتر و لینکداین بهترین شبکه اجتماعی برای ما کاربران ایرانی است. با استفاده از تکنیکهای اشتراکگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و افزایش اشتراک و لایک ها مخصوصاً در شبکه گوگل پلاس میتوانید رتبه سایت خودتان را افزایش دهید.
البته در مورد شبکه های اجتماعی در آینده مطالب بیشتری قرار خواهیم داد.
۱۸- بک لینکها:
همانطور که میدانید یکی از مهمترین و پیچیده ترین بخشهای بهینه سازی سایت بک لینکها هستند البته در وبینار ۲۱۰ فاکتور گوگل به طور کامل شرح داده شده ولی در این مقاله به معرفی برخی از فاکتور های بک لینک میپردازم.
نکته مهم در مورد بک لینک گستردگی این موضوع است نمیتوانیم در این جا به تمامی موارد آن بپردازیم. ولی در مورد بک لینک میتوانم به موارد زیر بپردازم:
۱- تعداد بک لینکهای با کیفیتی که به صفحه شما داده میشود.
۲- تعداد بک لینکهای باکیفیتی که به روت دامنه شما داده میشود.
۳- لینکهای داخلی سایت
۴- آی پی سایتهایی که به شما لینک داده اند!
۵- Page Rank و Page authority سایتهایی که به شما لینک داده اند.
۶- عمر آن محتوا و میزان اشتراک و لایک های صفحه ای که به شما لینک داده است.
۷- متنوع بودن بک لینکها
و …
۱۹- لینکهای خروجی سایت:
بله شما باید مواظب لینک هایی که به سایتهای دیگر میدهید باشید زیرا ممکن است در برخی موارد به ضرر شما باشد. البته برخی سئو کاران معتقد هستند که لینک دادن به سایتهای باکیفیت میتواند در رتبه بندی شما موثر باشد.
۲۰- موقعیت سرور سایت:
همانطور که میدانید باز شدن سریع صفحات سایت یکی از فاکتور های مهم گوگل است و نزدیک بودن کاربر به سرور میتواند به سریعتر باز شدن سایت کمک کند. البته بدین معنی نیست که اگر سایت شما داخل ایران باشد همه چیز حل شده ما سایتهای بسیار بزرگ با ورودی گوگل بالا داریم که سرور آنها خارج از ایران هست.
اگر سایت شما داخل ایران باشد میتواند یک امتیاز مثبت برای شما باشد.
۲۱- کاربر پسند بودن سایت:
همانطور که میدانید امروزه علمی در حال تحقیق و گسترش است به نام UX یا تجربه کاربری. هر چه ما بتوانیم تجربه بودن در سایت را برای کاربران جذاب کنیم. ماندگاری آنان در سایت بیشتر خواهد شد و صفحات دیگری از سایت را مشاهده خواهند کرد و این موضوع از دیدگاه گوگل یک نکته مثبت بوده و گوگل کاربران بیشتری را به سایت ارسال خواهد کرد.
در آینده یکی از بحثهای داغ سئو همین تجربه کاربری خواهد بود.
در مقالات آینده بیشتر در مورد تجربه کاربری میپردازیم.
در وبینار ۲۱۰ فاکتور گوگل تمامی آنها را باز کردیم و شرح دادیم در این مقاله ۲۱ فاکتور را برای شما گلچین کردیم. به زودی اطلاعات بیشتر برای دسترسی به آن وبینار در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
این نکته را باید متذکر شوم که این موارد فاکتور های گوگل هستند و شما نباید به صورت گلچین از آنها استفاده و رعایت کنید بلکه باید تمامی آنها را در نظر داشته باشید.
منبع : ۲۱۰ فاکتور گوگل
- ۹۴/۰۶/۰۷
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.