حامیان و مخالفان داعش در توییتر
مقدمه
سالها از تشکیل نخستین گروهکهای تروریستی تکفیری در سطح جهان میگذرد. گروههایی که همواره اشاعه دهندهی خشونت و آشوب در سطح جهان بودهاند. به جرئت میتوان مرکز این حملات را خاورمیانه دانست. گروههایی چون القاعده و طالبان، با ایجاد هرجومرج و آشوب موفق شدند آسیای غربی را به ورطهی ناامنی برند.
باوجود ادامه یافتن حیات گروههای یادشده، در سالهای اخیر، قدرت و نفوذ آنها رو به افول گذاشت. همین امر سبب تولد گروهی جدید با نگرشی افراطیتر و سازمانیافتگی بالاتر شد. به جرئت میتوان داعش را اولین گروه تروریستی دانست که با توسل به ابزاری چون رسانههای مجازی، بهصورت گسترده، تبلیغات و عملیات روانی در مقیاس جهانی را کلید زد.
تفاوت عمدهی داعش با دیگر تشکیلات تروریستی را میتوان انسجام سازمانی و بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا دانست. امری که به رشد این گروه تکفیری دامن زد و سبب پیشبرد اهداف این گروه در حمله به شهرهای اروپایی و ایجاد فضای رعب و وحشت در سطح جهان بود.
داعش، با استفاده از شبکههای اجتماعی چون توییتر برای رساندن پیام خود به جهانیان و جذب نیروی جدید و تهییج هواداران، تشکیلات خود را در حوزهی رسانهای، از دیگر گروههای تروریستی متمایز کرده است. مخالفان نیز باوجود جنجال رسانهای کمتر، در توییتر حضور فعالی دارند. این مقاله به بررسی قدرت رسانهای داعش در توییتر و هواداران و مخالفانش میپردازد.
مطالعات آماری نشان میدهد که طرفداران داعش بهطور متوسط در طول روز، دو برابر مخالفان این تشکیلات تروریستی، توییت منتشر میکنند. این در حالی است که تعداد مخالفان داعش در توییتر، شش برابر هواداران این گروه تروریستی است.
تحلیلها نشان میدهد که اکثر هواداران و مخالفان داعش در چهار دستهبندی اصلی قرار میگیرند که شیعیان، سنیها، معارضان سوری، حامیان داعش را شامل میشود.
الگوهای ارتباطی برای تأثیرگذاری حداکثری بین فراجوامع
فراجامعه؛ مجموعهای بههمپیوسته از جوامع است که بر تعامل بالقوه بین جوامع با هدف مشترک استوار است.
توصیهها
مؤسسات تحقیقاتی باید به بررسیهای خود در این حوزه ادامه دهند تا از میزان فعالیت هواداران و مخالفان داعش در شبکههای اجتماعی، آگاهی یابند. این امر میتواند برای محاسبهی تأثیر برنامههای ضد داعش و بازخوردهای آن مؤثر واقع شود.
مخالفان داعش باوجود تعداد زیادشان در شبکههای اجتماعی، باید در جهت تأثیرگذاری بیشتر و تخصص در پیامرسانی، تحت آموزش قرارگرفته، در این حوزه تخصص یابند. البته با توجه به حضور القاعده و وابستگانش در میان مخالفان داعش، باید در انتخاب گروهها و آموزش آنها دقت شود.
توییتر باید به بستن حسابهای کاربری مشکوک ادامه دهد. با این اقدام، هواداران داعش وقت خود را برای تبلیغات از دست میدهند؛ زیرا باید ابتدا تعدادی دنبال کننده بیابند.
کشورها و مؤسسات فراملی، باید پیامهای مناسب برای مقابله با تبلیغات داعش بیابند و با انتشار همین پیامها، حوزهی نفوذ تبلیغات داعش را به مناطق خاصی محدود کنند و از میزان تأثیر آن در سایر مناطق بکاهند.
نتیجهگیری:
استفاده بهینه گروههای تروریستی مانند داعش از فضای مجازی خطراتی را برای صاحبان آن به وجود آورده است و کمتر کسی فکر میکرد فضای مجازی روزی کانال اصلی ارتباطات گروههای تروریستی باشد. این نگرانیها بیشتر از جانب دولتهایی ابراز میشود که در معرض بیشترین حملات تروریستی قرار دارند. قوانین فضای باز رسانهای و حقوق خصوصی افراد بستر مناسبی برای انجام فعالیتهای مخفیانه فراهم کرده است بهطوریکه امروزه میتوان در اعماق وب تاریک به خریدوفروش هر نوع کالا و خدمات غیرقانونی و تروریستی پرداخت. چرایی ارائه تحلیلهایی مانند حضور داعش در توییتر بیشتر برای انذار صاحبان صنایع فضای مجازی است تا هوشیاری کاربران آنها. این صاحبان شرکتهای فراملیتی هستند که توانایی دست بردن به اطلاعات شخصی افراد را دارند و قانع کردن آنها برای انجام عملیات اطلاعاتی، امری ضروری است. فعالیتهایی ازایندست بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته و برای تلطیف افکار عمومی جهان در مورد تأثیر غرب در شکلگیری گروههای تروریستی، به کار میرود.
منبع: سایبربان
- ۹۵/۰۷/۳۰
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.