استفاده از گیمرها برای طراحی راه بردهای نظامی
در محیطهای شهری با ساختمانهای بلند و محدودیت خط دید، در بهترین حالت مشکلاتی مانند محدودیت ارتباطات، قدرت مانور و انجام راه بردهای نظامی وجود دارد. این موضوع در محیطهایی که نیروهای آمریکایی با منطقه ناآشنا هستند و با محیط، زیرساختها، تجهیزات و تهدیدات موجود در آن منطقه آشنایی ندارند، تبدیل به یکی از اصلیترین ترسهای آنها خواهد شد.
استفاده از هواپیما1 و وسایل نقلیه خودمختار2 در محیطهای یاد شده میتواند کمک بزرگی به شناسایی تهدیدات و موانع موجود بکند. در صورتی که بتوان صدها وسیلهی خودروان مانند پهپادها را به صورت همزمان و در دستههای مختلف کنترل کرد، ارزش بسیار زیادی برای نیروی زمینی پیدا خواهند کرد؛ اما از اصلیترین چالشهای دستیابی به این هدف مذکور قیمت تولید و تواناییهای رو به افزایش پهپادها است. همچنین در حال حاضر ارتش آمریکا از چنین تواناییهایی برای هدایت پهپادها بیبهرهاند.
سازمان دارپا برای برطرف کردن مسئلهی بالا و افزایش بهرهوری نیروهای عملیاتی کوچک در محیطهای شهری پروژهای به نام آفست (OFFSET3) را راهاندازی کرده است. هدف پروژهی آفست تولید بیش از 100 روش جنگ گروهی با هدایت بیش از 100 هواپیما و وسیلهی نقلیه خودران به صورت همزمان است. این روشهای نظامی توان حفاظتی، قدرت شلیک، آگاهی، نظارت و شناسایی (ISR4) نیروها را افزایش خواهد داد. این طرح فرصتهای بسیاری را برای تعامل با کاربران نهایی در ارتش فراهم میکند. در این طرح نیروی زمین و تفنگداران دریایی آمریکا خواهند توانست روشهای نظامی خود در عملیاتهای گروهی را آزمایش و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
تیموتی چانگ (Timothy Chung)، مدیر برنامهی دارپا گفت: «با استفاده از فناوری و روشهایی که در پروژهای آفست ایجاد میشود، ما درک عمیقتری از تعداد رو به افزایش پهپادها و نیروهای زمینی خودران و تأثیر آنها در محیطهای شهری به دست خواهیم آورد.»
چانگ ادامه داد: «هدف ما ارائه ابزاری برای تولید، ارزیابی و ادغام بهترین روشهای نظامی گروهی در سریعترین زملن ممکن برای انجام عملیات است. اگر ما موفق شویم، این پروژه خواهد توانست تواناییهای پویای جدیدی مانند توزیع ادراکی5 (distributed perceptionn)، ارتباطات قویتر و انعطافپذیرتر و محاسبات توزیع شده به میدان مبارزه اضافه کند.»
سازمان دارپا برای ساخت مانورها و روشهای نظامی عملیاتی در پروژهی آفست و پیدا کردن بهترین روش هدایت گروهی تجهیزات خودران از چند روش زیر استفاده میکند.
• استفاده از یک رابط کاربری پیشرفته تجمع انسانی (human-swarm) که به اپراتورها اجازه میدهد به صورت مستقیم به نظارت و هدایت صدها پهپاد بهصورت همزمان بپردازند. این رابط امکان هدایت پهپادها را از طریق فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، صدا، ژستها حرکتی و لمسی فراهم میآورد.
• ایجاد شبکهی مجازی زمان واقعی که از یک «بازی فیزیکی تاکتیکی گروهی6» پشتیبانی میکند. کاربران در این بازی، از نوعی رابط برای کشف سریع، تکامل و ارزیابی تاکتیکهای گروهی استفاده کرده و از آن برای بررسی میزان تأثیر راهبرد در عملیاتها بهره میگیرند. به علاوه کاربران خواهند توانست تجربیات خود را با دیگر افراد حاضر در بازی نیز به اشتراک بگذارند.
• ایجاد یک بستر با دسترسی محدود که اجازهی طراحی تاکتیکهای مبارزه گروهی را به شرکتکنندگان میدهد.
به صورت خلاصه کاربران با انجام یک بازی ویدئویی آنلاین، روشهای نظامی جدید برای هدایت گروه های عملیاتی کوچک در محیطهای شهری را ایجاد و به کار میگیرند و به کمک این روش با سرعت بیشتری میزان تأثیر آن را بررسی میکنند.
گِرِگ بگول (Greg Bagwell)، فرماندهی سابق نیروی هوایی انگلیس نیز مدتی قبل پیشنهاد داد تا از طرفداران بازیهای ویدئویی برای کنترل و هدایت پهپادها استفاده شود؛ زیرا آنها حتی اگر چندین هزار کیلومتر دورتر از محل عملیات باشند نیز دید سهبعدی مناسبی از محیط اطراف خود دارند.
بگول گفت: «ما باید آزمایشهای سختی را روی افراد 18 و 19 ساله انجام دهیم؛ زیرا بسیار سخت است که آنها را از اتاق خود خارج کرده و در کابین بنشانیم و بگوییم هدایت را در دست بگیرید، اهمیتی ندارد که تا به حال این کار را نکردهاید، شما توانایی این کار را دارید.»
__________________________________
1- Unmanned air vehicles / UAV
2- unmanned ground vehicles / UGV
3- OFFensive Swarm-Enabled Tactics program
4- intelligence, surveillance, and reconnaissance
5- منظور از ادراک توزیع شده در کنترل گروهی پهپادها، دیدی است که از همهی آنها به دست میآید.
6- physics-based, swarm tactics game
منبع: سایبربان
- ۹۵/۰۹/۲۵
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.